A creche: uma instituição a procura de identidade
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38370Palabras clave:
creche, mãe-trabalhadora, função produtiva, função reprodutiva.Resumen
artigo descreve a creche na sua condição de equipamento social que caracteriza uma prestação de serviços, of erecidos pela sociedade à mãe-trabalhadora, com filhos pequenas, numa faixa etária restrita. Trata-se de uma apreciação sobre o histórico da instituição creche, sua origem e evolução no pais. Utilizando opiniões de estudiosos dedicados à problemática, levantando pontos polémicos a respeito do assunto, delineatnos uma ima^oe^l^l^1 deste espaço institucionalizado, a procura de sua identidade. O artigo representa suporte teórico da tese de doutoramento da autora e sua proposta de compreensão para a creche.Referencias
Brasil. Constituição 1988. Constituição: República Federativa do Brasil. São Paulo, imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1988.
Blay EA. Trabalho industrial x trabalho doméstico. Cad. Pesq., 15(9) 1975.
Centro de Estudos do Crescimento e do Desenvolvimento do Ser Humano. Anais do Encontro sobre creches, out. 1986. São Paulo (Centro de Estudos do Crescimento e da Desenvolvimento do Ser Humano),1986.
Conselho Estadual da Condição Feminina. Creches e berçários em empresas privadas paulistas. Cad. Pesq. 57: 39-54, 1986.
Conselho Nacional dos Direitos da Mulher. Brasília. Carta de princípios -Criança: compromisso social. Brasilia, 1986.
Kreiche GF. The dark side of women’s liberation: working mothers with young children. USA Today 114: 52-54, 1986.
Mahadevan M. As creches móveis da Índia. Correio da UNESCO 1 (1): 24-26, 1973.
Motta MA. Mãe-creche: relações ambivalentes: um estudo de casos sobre a representação de usuárias. São Paulo, 1989. [Tese de Doutorado - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].
University of Cincinnaty. Women inworkplace: effects onfamilies. Org. Kathryn M. Bonnan, Daisy Omarm e Sarah Gideonse. Nonnwood, NewJersey, Alblex Publishing, 1984.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis