Biopsychosocial factors contributing to delayed motor development in children: a longitudinal study

Autores

  • Ana Paula Maurilia dos Santos Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Lorena Natal Villaverde Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Antônia Natália Ferreira Costa Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Manoela de Oliveira Santos Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Elaine Cristina Gregório Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Lucia Maria Andreis Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Francisco Rosa Neto Laboratório de Desenvolvimento Humano – LADEHU - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.113787

Palavras-chave:

Motor skills. Child development. Social conditions.

Resumo

Introduction: Biopsychosocial conditions may influence childhood motor skill acquisition. Objective: To analyse the biopsychosocial profiles of children with delayed motor development. Method: Employ quantitative descriptive research under longitudinal analysis. Seventeen students with motor development classified as lower than expected after two evaluations were investigated. A biopsychosocial questionnaire was applied to analyse risk factors in the form of an interview for the parents, and the Motor Development Scale (MDS) was applied to evaluate subject motor patterns. Results: Biological and environmental risk factors, such as difficulties in school learning and low socioeconomic status may have contributed to delays in motor development. Conclusion: Childhood motor development may be influenced by biological and environmental risk factors such as gestational age at birth, type of birth, family socioeconomic status, and parental education level.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Souza ES, Magalhães LC. Desenvolvimento motor e funcional em crianças nascidas pré-termo e a termo: influência de fatores de risco biológico e ambiental. Rev Paul Pediatr. 2012;30(4);462-70. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822012000400002

Santos APM, Rosa Neto F, Pimenta RA. Avaliação das habilidades motoras de crianças participantes de projetos sociais/esportivos. Motricidade. 2013;9(2):50-60. DOI: http://dx.doi.org/10.6063/motricidade.9(2).2667

Mancini MC, Megale L, Brandão MB, Melo APP, Sampaio RF. Efeito moderador do risco social na relação entre risco biológico e desempenho funcional infantil. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2004;4(1):25-34. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292004000100003

Barreiros JMP, Saraiva L. Determinantes biossociais do desenvolvimento motor infantil numa perspectiva ecológica. Estudos Desenvolvimento Motor Criança. Rio Maior, Portugual: 2008; p.141-50.

Santos S, Dantas L, Oliveira JA. Desenvolvimento motor de crianças, de idosos, e de pessoas com transtorno da coordenação. Rev Paul Educ Fís. 2004; 18(esp):33-44.

Cotrim JR, Lemos AG, Néri Junior JE, Barela JA. Desenvolvimento de habilidades motoras fundamentais em crianças com diferentes contextos escolares. Rev Educ Fís. 2012;22(4):523-33. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfisv22n4p523-533

Souza Neto JC. A aprendizagem na formação do sujeito. Cad Psicopedagogia. 2002;1(2):12-17.

Rosa Neto F. Manual de avaliação motora. 2ª ed. Florianópolis: DIOESC; 2013.

Gilbert IC, Gilbert C, Groth J. Children with preschool minor neurodevelopmental disorders V: neurodevelopmental profiles at age 13. Dev Med Child Neurol. 1989;31(1):14-24.

Losse A, Henderson SE, Elliman D, Hall D, Knight E, Jongmans M. Clumsiness in children: do the grow out of it? A 10-year follow-up study. Dev Med Child Neurol. 1991;33(1):55-68.

Cantell MH, Smyth MM, Ahonen T. Clumsiness in adolescence: Educational, motor and social outcomes of motor delay detected at five years. Adapt Phys Act. 1994;11(2):115-29.

Cantell MH, Smyth MM, Ahonen T. Two distinct pathways for developmental coordination disorder: Persistence and resolution. Hum Mov Sci. 2003;22(4/5):413-31.

Coppede AC, Okuda PMM, Capellini SA. Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em função motora fina e escrita. J Hum Growth Dev. 2012;22(3):297-306. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.46379

Santos APM, Weiss SLI, Almeida GMF. Avaliação e intervenção no desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Down. Rev Bras Ed Esp. 2010;16(1):19-30. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382010000100003

Teixeira R, Gimenez R, Oliveira DL, Dantas LEPBT. Dificuldades motoras na infância: prevalência e relações com as condições sociais e econômicas. Science Health. 2010;1(1):25-34.

O’Hare A, Khalid S. The association of abnormal cerebellar function in children with developmental coordination disorder and reading difficulties. Dyslexia. 2002; 8(4):234-48.

Dantas LEBPT, Manoel EJ. Crianças com dificuldades motoras: questões para a conceituação do transtorno do desenvolvimento da coordenação. Movimento. 2009;15(3):293-313.

Cardoso AA, Magalhães LC, Barbosa VM. Desenvolvimento psicomotor em crianças pré-termo e a termo na idade escolar. J Hum Growth Dev. 2011;21(2):210-19.

Ferreira Neto CA. Desenvolvimento da motricidade e as culturas da infância. In: Moreira WW, (Org.). Educação Física: intervenção e conhecimento científico. Piracicaba: UNIMEP; 2004; p.35-50.

Halpern R, Giugliani ERJ, Victora CG, Barros FC, Horta BL. Fatores de risco para suspeita de atraso no desenvolvimento neuropsicomotor aos 12 meses de vida. J Pediatria. 2000;76(6):421-8.

Magalhães LC Barbosa VM, Paixão ML, Figueiredo EM, Gontijo APB. Acompanhamento ambulatorial do desenvolvimento de recém-nascidos de alto risco: características da população e incidência de seqüelas funcionais. Rev Paul Pediatr. 1998;16(4):191-6.

Nobre FSS, Coutinho MTC, Valentini NC. A ecologia do desenvolvimento motor de escolares litorâneos do nordeste do Brasil. J Hum Growth Dev. 2014;24(3):263-73. DOI: dx.doi.org/10.7322/jhdg.88910

Nascimento EMF, Contreira AR, Silva EVA, Souza LP, Beltrame TS. Motor performance and nutritional status in students with attention deficit hiperactivity disorder. J Hum Growth Dev. 2013;23(2):358-64. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.69514

Santos APM, Pimenta RA, Costa ANF, Moura M, Rosa Neto F, Poeta L. Desenvolvimento motor e comportamento sedentário em escolares de 8 a 9 anos. Pediatria Moderna. No prelo, 2015.

Fernani DCGL, Prado MTA, Fell RF, Reis NL, Bofi TC, Ribeiro LB, et al. Motor intervention in children with school learning difficulties. J Hum Growth Dev. 2013; 23(2):209-14. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.61301

Publicado

2016-04-28

Edição

Seção

Artigos Originais