Amores 1.5, 2.1, 2.18 e 3.1: algumas refrações da “metapoesia” ovidiana
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i10p119-138Keywords:
, Roman elegy, Ovid, Loves, programmatic poetry, genre, allusion, recusatio.Abstract
This paper aims to demonstrate how Ovid, through the poetic persona of the amator, brings to the elegiac scene some poetic questions, specially in regard to genres that figure in the Amores, sometimes through subtle allusions capable of evoking features of the Greek and Latin poetic tradition. We will try to show that some elements of this ovidian “metapoetics”, proper to programmatical poems situated in begginings and endings of the three books that compound the collection, are evoked all over the work. Elegy III 1, in this sense, provide us with a wide range of characters and motives: personified Elegy, for example, can be identified with elegiac puella from I 5 because both share some “fisical” features. The speech assign to Tragedy, in the same elegy, is in some extent revoked in the recusatio that constitutes the central theme from II 18 elegy. We will also demonstrate that poetic and life style choose by ovidian amator is peculiar for his recusatio is quite different from the conventional elegiac standarts, as elegy II 1 reveal.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2006-12-18
Issue
Section
Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Bem, L. A. de. (2006). Amores 1.5, 2.1, 2.18 e 3.1: algumas refrações da “metapoesia” ovidiana. Letras Clássicas, 10, 119-138. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i10p119-138