Erasmo, barbari, indocte docti e ciceroniani: os modelos clássicos e o ensinamento cristão
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i13p3-28Keywords:
Renaissance, Rhetoric, Erasmus, Classical Antiquity, Christianity.Abstract
This paper intends to comment the importance and the permanence of Classical Antiquity authors in the work of Erasmus of Rotterdam, who has always been aware of the issues of coexistence between ancient literature and Christian values. Erasmus, who had never abandoned the defense of biblical studies, also defended, on the other hand, the acquisition of a profound knowledge of Classical writers. In the context of Christian literature, in which ideally rude words must be able to express sublime truths, this issue is also the scenario for discussions about the role of eloquence, in an era in which religious polemics increasingly questioned the ars, as, at the same time, they forced it to find new practices. This subject permeates all of Erasmus’ works and it has been the centre of several polemics he found himself engaged, either against the barbari (those who despise Antiquity) or against the ciceroniani (those who imitate Cicero alone and despise the so-called plain Christian style).
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).