The grotesque pinacotheca in comics
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.140970Keywords:
Visual reading, Comic language, Pinacotheca, Layout, Design.Abstract
The article investigates how the senses of visual reading were problematized during the institution of the notion of pinacotheca. An "archaeological" survey of some strategies used to connect framed images distributed under a flat surface is made. The goal is to detect the extent to which the comic book layout is compromised with the control or subversion of the look and with the construction and deconstruction of a univocal sense for the narrative.
References
AMARAL, Aracy (org.). Projeto Construtivo Brasileiro na Arte (1950-1962). Rio de Janeiro: FUNARTE, 1977.
BAETENS, Jan. FREY, Hugo. The Graphic Novel, an introduction. Cambridge: University of Cambridge Press, 2015.
CAMILLE, Michael. Image on the Edge: the margins of medieval art. London: Reaktion Books, 2015.
CIRNE, Moacy. Para Ler os Quadrinhos, da narrativa cinematográfica à narrativa quadrinizada. Petrópolis: Ed. Vozes, 1972.
DACOS, Nicole. Da Liberdade à Ordem e do Jogo ao Símbolo: vida e morte das grotescas. In: MARQUES, Luiz (org.). A Fábrica do Antigo. São Paulo: Editora UNICAMP, 2008, p. 159-176.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2015.
GOTLIEB, Marc. The Plight of Emulation: Ernest Meissonier and french Salon painting. New Jersey: Princeton University Press, 1996.
GROENSTEEN, Thierry. O Sistema dos Quadrinhos. Nova Iguaçu: Ed. Marsupial, 2015.
GRAVETT, Paul. Comics Art. London: Tate Publishing, 2013.
KUPFER, Marcia. The Romanesque Wall Painting in Central France: the politics of narrative. Boston: Yale University Press, 1993.
LING, Roger, Roman Painting. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
MOURILHE, Fabio. O Quadro nos quadrinhos. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2010.
SIEBLER, Michael. Arte Romana. London: Taschen, 2008.
SQUIRE, Michael. Image and Text in Graeco-Roman Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
SCHMANDT-BESSERAT, Denise. When Writing Met Art: from symbol to story. Austin: University of Texas Press, 2007.
SMOLDEREN, Thierry. The Origens of comics: from William Hogarth to Winsor McCay. Jackson: University Press of Mississippi, 2014.
VLIEGHE, Hans. Arte e Arquitetura Flamenga 1585-1700. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
WOLF, Norbert. The Art of the Salon: the triumph of 19th century painting. london: Prestel Verlag, 2012.
ZAMPERINI, Alessandra. Ornaments and Grotesque: fantastical decoration fron Antiguity to Art Nouveau. London: Thames & Hudson, 2008.
ZANKER, Paul. The Power of Images in the Age of Augustus. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).