When the literary text includes: reflections on training and reading experiences in one university extension project

Authors

  • Márcia Tavares Universidade Federal de Campina Grande
  • Shirley Barbosa das Neves Porto Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.167224

Keywords:

Literature at school, Reception aesthetics, Picturebook

Abstract

Experiencing literary reading for deaf children still represent a challenge for
their education in a bilingual context. There are many player aspects to the precarious presence of Literature in schools for deaf students, but some of these aspects are related to teachers’ initial training conditions and to the role of Literature in school, both factors commonly current in the education reality in many school-based contexts. Regarding these points, the main aim of this paper is to present reflections from a reading project
experience, which occurred in a school for deaf in Campina Grande, Paraiba. Our report starts from experiences in the project “Quem conta um conto…: uma viagem ao mundo da Literatura Infantil com crianças surdas” from the Extension Scholarship Program
(PROBEX/2018) of Research and Extension Pro-Rectory of Federal University of Campina Grande (PROPEX/UFCG) For this purpose, we anchored this paper to reception theory discussions about the reader as a co-author of the text’s meanings, and to the concepts which consider the practice of storytelling to the education of literary readers. The reflections point to the necessity of expansion and enforcement of Literature within this school-based context, especially considering that expressions and void-fillings in each student can also occur.

Author Biographies

  • Márcia Tavares, Universidade Federal de Campina Grande

    Doutora em Literatura Brasileira pela UFPB. Professora de literatura infantil e juvenil da UFCG
    no curso de Letras: Língua Portuguesa e no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino.

  • Shirley Barbosa das Neves Porto, Universidade Federal de Campina Grande

    Doutora em Educação UFPB. Professora de literatura infantil e juvenil da UFCG no curso de Letras
    Libras e no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino. 

References

CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil. Ed. Brasiliense. São Paulo, 1986.

FOX, Men. Guilherme Augusto Araújo Fernandes. Ilustrações Julie Vivas. Editora Brinque-Book, 1984.

GREGORIN FILHO, José Nicolau. Literatura infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2009.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol.1. Tradução de Johannes Kretschmer. Editora 34. São Paulo, 1996. (Coleção Teoria)

JAUSS, Hans R. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.

LINS, Bernardo. O casamento do carrapato. Ilustrações de George Lopes. Editora Humanidades Educação. Coleção vida em verso, 2015.

MACHADO, Juarez. Ida e volta. Editora Agir, 1987.

ZILBERMAN, Regina e MAGALHÃES, Ligia C. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. Ed. Ática. São Paulo, 1987.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. Ed. Ática. São Paulo, 1989.

Published

2021-12-07

How to Cite

TAVARES, Márcia; PORTO, Shirley Barbosa das Neves. When the literary text includes: reflections on training and reading experiences in one university extension project. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 14, p. 55–80, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.167224. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/167224.. Acesso em: 23 may. 2024.