Building bridges

the importance of the dialogue at the classroom to stimulate the reading

Authors

  • Fernanda da Cunha Correia Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171452

Keywords:

literature, teaching, dialogue, literary canon, YA books

Abstract

The teaching of literature prioritizes the studying of the literary canon from the point of view of the specialize critics without paying attention on the difficulties faced by the students of nowadays when they read the classics. The teacher’s role resides in give the means of analysis to the students, so they can get their own tools for their reviews and interpretations of the narratives they can find in their lives, besides relaying their knowledge to the young.

Author Biography

  • Fernanda da Cunha Correia, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie
    com bolsa CAPES-PROEX.

References

ABREU, Márcia (Org.). Literatura é forma de humanização do sujeito – quando os leitores se contam aos milhares. In: Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: EDUNESP, 2004.

AVELAR, Idelber. Cânone Literário e Valor Estético: notas sobre um debate de nosso tempo. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n.15, p. 113–150, 2009.

BORGES, Jorge Luis. Esse ofício do verso. Organização de Calin-Andrei Mihailescu. Tradução de José Marcos Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CHARTIER, Roger. A leitura entre a falta e o excesso. In: A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo C. Moraes. São Paulo: EDUNESP; Imprensa Oficial, 1999.

EAGLETON, Terry. Como ler literatura. Tradução de Denise Bottmann. Porto Alegre: L&PM, 2019.

EAGLETON, Terry. O que é literatura. In: Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FRYE, Northrop. A imaginação educada. Tradução de Adriel Teixeira, Bruno Geraidine e Cristiano Gomes. Campinas: Vide Editorial, 2017

GOETHE, Johann Wolfgang von. Fausto: uma tragédia – primeira parte. Trad. Jenny Klabin Segall. São Paulo, 34, 2017.

GREGORIO, Rafael. Obra-prima dos Racionais MC's, 'Sobrevivendo no Inferno' vira livro após ser exigido em vestibular. Folha de S.Paulo, São Paulo, 16 nov. 2018, Ilustrada. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/11/obra-prima-dos-racionais-mcs-sobrevivendo-no-inferno-vira-livro-apos-ser-exigido-em-vestibular.shtml> Acesso em 7 jun. 2020.

PERRENOUD, Philippe. Saber refletir sobre a própria prática: objetivo central da formação de professores?. In: A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRONE-MOISÉS, L. O ensino da literatura. In: Mutações da literatura no séc. XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: Dalvi, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

SANCHES NETO, Miguel. O lugar da literatura. In: O lugar da literatura: ensaios sobre inclusão literária. Londrina: Eduel, 2013.

SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

SILVA, Claudicélio R. Da literatura como travessia: é possível ensinar literatura?. In: LEURQUIN, E. e COUTINHO, F. Literatura e ensino. Campinas: Mercado das Letras, 2019.

SOMBINI, Eduardo. Jovens leem mais no Brasil, mas hábito de leitura diminui com a idade. Folha de S.Paulo, São Paulo, 28 set. 2019, 3º Seminário Economia Da Arte. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/seminariosfolha/2019/09/jovens-leem-mais-no-brasil-mas-habito-de-leitura-diminui-com-a-idade.shtml> Acesso em 7 jun. 2020.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2019.

Published

2020-12-30

How to Cite

CORREIA, Fernanda da Cunha. Building bridges: the importance of the dialogue at the classroom to stimulate the reading. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 13, p. 270–287, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171452. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/171452.. Acesso em: 21 may. 2024.