The teaching of reading and writing in Portuguese language mediated by E. E. M. Virgílio Távora cordel literature in the city of Barbalha-CE

Authors

  • Rafaelly Carneiro dos Santos Nogueira Universidade Regional do Cariri
  • Verinha Alderina Leite Universidade Regional do Cariri
  • Josier Ferreira Silva Universidade Regional do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.173103

Keywords:

Literature of twine, Reading, Writing, Barbalha

Abstract

This study aims to present the importance of the Cordel Literature in the teaching reading and writing in the Portuguese language discipline in high school, based on the report of a successful methodological experiment carried out at E. E. M. Virgílio Távora, in the city of Barbalha, in Cariri (Ceará). This work referrers to research by authors who use cordel leaflets as the object of study, with emphasis on Melo (1982) and Galvão (2002). It was also resorted the current educational legislation, LDB No. 9394/1996 and the
current Law No. 13,415 / 2017 about the new high school. In the analysis of the results, we noticed that the production of the cordel provided greater interaction of the students and
it was seen as a relaxed way of reading and writing in addition to combining knowledge with the cultural context of the city of Barbalha-CE.

Author Biographies

  • Rafaelly Carneiro dos Santos Nogueira, Universidade Regional do Cariri

    Mestranda do Mestrado Profissional em Educação da Universidade Regional do Cariri (URCA),
    professora de língua portuguesa da rede pública estadual do Ceará (SEDUC-CE).

  • Verinha Alderina Leite, Universidade Regional do Cariri

    Mestranda em Letras - Programa de Pós-Graduação em Letras - Universidade Regional do Cariri
    (URCA). Especialista em Prática Docente do Ensino Superior/Educação, Planejamento e Políticas
    Públicas - Faculdades Integradas de Patos-PB. Língua Portuguesa - Universidade Regional do Cariri.
    Gestão Escolar - Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC.

  • Josier Ferreira Silva, Universidade Regional do Cariri

    Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Doutor em Educação Brasileira
    pela Universidade Federal do Ceará - UFC e Professor do departamento de geociências da Universidade
    Regional do Cariri- URCA e do Programa de Pós-Graduação em Educação da URCA- campos Crato-CE.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares

para o ensino médio: linguagens códigos e suas tecnologias. Vol.1. Brasília:MEC/SEB,2006. Disponível em: https://sites.google.com/site/revistanovasletras/edicao-2011/orientacoes-curriculares-para-o-ensino-medio--linguagens-codigos-e-suas-tecnologias. Acesso em: 20 de janeiro de 2021.

BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12992-diretrizes-para-a-educacao-. Acesso em: 20 de janeiro de 2021.

BRASIL,Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20 dez_site.pdf. Acesso em: 22 de dezembro de 2019.

BRASIL,Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394. Acesso em: 15 de junho de 2020.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao . Acesso em: 15 de junho de 2020

BRASIL, Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias.

Secretaria de Educação. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em : 15 de junho de 2020

FREIRE, P. Considerações em torno do ato crítico de estudar. In: FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P . Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra LTDA, v. 199, 1987.

GALVÃO, Ana Maria Oliveira de. Oralidade, memória e a mediação do outro: praticas de letramento entre sujeitos com baixos níveis de escolarização- o caso do cordel (1930-1950) Educação & Sociedade, vol. 23, núm. 81, dezembro, 2002, p. 115-142 Centro de Estudos Educação e Sociedade Campinas, Brasil.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MELO, Veríssimo de. Literatura de Cordel: visão histórica e aspectos principais. In: LOPES Ribamar. (org.). Literatura de Cordel: antologia. Fortaleza: BNB, 1982.

MEYER, M. Autores de cordel. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

PPP- Projeto político pedagógico da Escola de Ensino Médio Virgílio Távora, 2018.

RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Aspectos da Crise econômica e social atual na educação disponível em : https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/numero1/

Textos/LuisTavoraA.pdf

SILVA, I.M.M. Literatura em sala de aula: da teoria literária à prática escolar. Anais do Evento PG Letras 30 Anos Vol. I (1): 514-527, 2003.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Revista Via Atlântica, UFRGS, Nº:14, dezembro de 2008. Disponível em: http://www.periodicos.usp.br/viaatlantica/article/view/50376, acesso em: 14 de junho de 2020.

Published

2021-12-07

How to Cite

NOGUEIRA, Rafaelly Carneiro dos Santos; LEITE, Verinha Alderina; SILVA, Josier Ferreira. The teaching of reading and writing in Portuguese language mediated by E. E. M. Virgílio Távora cordel literature in the city of Barbalha-CE. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 14, p. 189–206, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.173103. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/173103.. Acesso em: 23 may. 2024.