Tensive profile and strategies for building tension in “The cask of Amontillado”, by Edgar Allan Poe
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.185121Keywords:
Horror short stories, Tension, Tensive semiotics, Semiotics of literatureAbstract
The reading of terror/horror tends to bring out comments about the "tension" that emanates from these texts. But what is tension in a text? Or rather: how is tension built within a work? Is it possible to recognize a tensive trajectory? A tensive structure showing moments of attenuation or exacerbation of tension? This article seeks to answer these questions from the analysis of the short story “The cask of Amontillado”, by Edgar Allan Poe, using the tensive semiotics as a theoretical and methodological basis.
References
ALMEIDA, D. C. (2021). Semiótica francesa: panorama e possibilidades na Linguística Aplicada. In: Lima, É. (org.). Linguística Aplicada na Unicamp: travessias e perspectivas. Canal 6, no prelo.
BERTRAND, D. (2003). Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: Edusc.
BARROS, D. L. P. (2003a). Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática.
BARROS, D. L. P. (2003b). Estudos do discurso. In: Fiorin, J. L. (org). Introdução à Linguística, vol. II: princípios de análise. 2a. ed. São Paulo: Contexto.
BORGES-FILHO, O. (2009). Uma leitura semiótica do espaço: o barril de amontillado. CASA: Cadernos de semiótica aplicada, vol.7 n.1. p. 1-15.
CARROLL, N. (1990). The philosophy of horror or paradoxes of heart. New York: Routledge.
FIORIN, J. (2005). As astúcias da enunciação. São Paulo: Ática.
GREIMAS, A. J. (1966). Sémantique structurale: recherche de méthode. Paris: Larousse.
GREIMAS, A. J. (1970). Du sens. Essais de sémiotiques. Paris: Du Seuil.
GREIMAS, A. J. ; COURTÉS, J. (1979). Sémiotique: dictionnaire raisonné de la théorie du langage. Paris: Hachette.
HJELMSLEV, L. (2005). Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva.
KING, S. (2017). O Iluminado. São Paulo: Suma [1977].
KING, S. (2014). Doutor Sono. São Paulo: Suma [2013].
LISBOA, V. (2016). Efeitos sensíveis na percepção das veridicções: uma leitura tensiva das modalidades veridictórias a partir da análise semiótica da HQ Watchmen. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal Fluminense.
MANCINI, R. (2020). A tradução enquanto processo. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 40, n. 3, p. 14-33.
NESTAREZ, O. (2019). Edgar Allan Poe: o mestre que foi o arquiteto do horror. Terra Treva. 26 de nov. de 2019. Disponível em <https://www.terratreva.com/post/escreva-seu-blog-pelo-desktop-e-pelo-mobile>. Acesso em 21/04/2021.
POE, E. A. (1946). The cask of Amontillado. Disponível em <https://www.ibiblio.org/ebooks/Poe/Amontillado.pdf>. Acesso em 10/04/2021.
POE, E. A. (1984). Edgar Allan Poe: essays and reviews. New York: Library of America.
POE, E. A. (2017). O barril de Amontillado. Histórias extraordinárias. Tradução de José Paulo Paes. São Paulo: Companhia das Letras. p.143-154.
POE, E. A. (2019). A filosofia da composição. O Corvo. Tradução de Paulo Henriques Britto. São Paulo: Cia das Letras. p. 57-74.
PROPP, V. (1984). Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense Universitária. [1928].
SAUSSURE, F. (2002). Curso de Lingüística Geral. São Paulo: Cultrix [1916].
TATIT, L. (2001). Análise semiótica através das letras. São Paulo: Ateliê Editorial.
TATIT, L. (2019). Passos da semiótica tensiva. Cotia, SP: Ateliê.
TERRA, E. (2017). O acontecimento e o mal em “O barril de amontillado”, de Edgar Allan Poe. Acta Semiótica et Lingvistica, v. 21, p. 2-13.
ZILBERBERG, C. (2006a). Síntese da gramática tensiva. Revista Significação. Eca. USP, n. 25.
ZILBERBERG, C. (2006b). Razão e poética do sentido. São Paulo: Edusp.
ZILBERBERG, C. (2012). La structure tensive. Liège: Presses universitaires de Liège.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dayane Celestino de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).