Verbal Visual interactions in Maria Mole, by André Neves

Authors

  • Andressa Mayara Bezerra de Oliveira Lima Universidade Federal do Piauí
  • Diógenes Buenos Aires de Carvalho Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.193529

Keywords:

André Neves, Maria Mole, visual verbal interactions

Abstract

The present article aims to discuss the verbal interactions in "Maria Mole", by André Neves (2002). Based on this discussion, the objective is to analyze the relation between text and image in this work directed at children; ii) identify and discuss the linguistic and imaging strategies present in the work that enable the reader to expand the senses; iii) investigate how the dialogue between text and image, which constitutes the narrative, is configured, enables the development of the aesthetic sensibility of the children's reader. In order to base the present bibliographical research, the assumptions of Bauman (2005), Carvalho and Cunha (2016), Hauser (1973), Houston (2010), Candido (1972), among others. Therefore, the present research is a sample of artistic text that represents the childhood and allows the sensitive experience by the imbricamento of the word and the image.

 

Author Biographies

  • Andressa Mayara Bezerra de Oliveira Lima, Universidade Federal do Piauí

    Doutoranda em Letras pela Universidade Federal do Piauí – UFPI. Mestra em Letras pela Universidade
    Federal do Piauí – UFPI. 

  • Diógenes Buenos Aires de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

    Doutor em Letras (PUCRS/CAPES). Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professor da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGEL/UFPI). Coordenador do Grupo de Pesquisa LLER - Literatura, Leitura e ensino (CNPq/UESPI). Integrante do GT Leitura e Literatura infantil e juvenil da ANPOLL e integrante da RELER (Cátedra UNESCO de Leitura/iiLer - PUC Rio) e do Grupo de Pesquisa A narrativa ficcional para crianças e jovens: teorias e práticas (UERJ). E-mail: dbuenosaires@uol.com.br

References

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Trad. de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a Formação do homem. In: Ciência e cultura. São Paulo, 1972.

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e literatura. In: Fester. A.C. Ribeiro (org) São Paulo: Brasiliense 1989.

CARVALHO, Diógenes Buenos Aires de; CUNHA, Jane Virginia da Rocha . Marginal à esquerda, de Ângela Lago: uma leitura dos paratextos. In: Diana Navas; Maurício Silva. (Org.). A Literatura Infantil e Juvenil na Contemporaneidade: histórias,

caminhos, representações. BT Acadêmica: São Paulo, 2016, v. , p. 157-178.

HAUSER, Arnold. (1973) Teorias da arte. Porto: Editorial Presença.

HUSTON, Nancy. A espécie fabuladora. Trad. Ilana Heineberg. Porto Alegre, RS: L&PM, 2010.

NEVES, André. Maria Mole. Belo Horizonte, Formato, 2002.

Published

2023-12-20

How to Cite

LIMA, Andressa Mayara Bezerra de Oliveira; CARVALHO, Diógenes Buenos Aires de. Verbal Visual interactions in Maria Mole, by André Neves. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 19, p. 189–210, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.193529. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/193529.. Acesso em: 21 nov. 2024.