The (de)formation in high school: literature in danger

Authors

  • Erico Gleria Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.96107

Keywords:

literature, high school, classes, contemporaneity

Abstract

Thinking of a noticeable phenomenon in literature classes at high school, where it is noted a wear in dealing with the literary text, it was necessary to rethink the position of two agents directly involved: students and teachers. On one side, there are uninterested students onliterature, on the other hand, we have teachers who often ignore even the real meaning of the term. Thus, we have the school in the center of our observations.

 

 

Author Biography

  • Erico Gleria, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Doutorando em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mackpesquisa/Capes. Literatura e ensino.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

AMADO, Jorge. Menino Grapiuna. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio. Brasília, DF, 2006.

CANDIDO, Antonio. A Literatura e a formação do homem, Ciências e Cultura. v. 24, n. 9, 1972.

CEREJA, W. Ensino de literatura: uma proposta para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.

LAJOLO, Marisa. Usos e abusos da literatura na escola: Bilac e a literatura escolar na República Velha. Rio de Janeiro: Globo, 1982.

LAJOLO, Marisa. Leitura e literatura: direito, dever ou prazer? In: LIMA, Aldo de. (org.) O direito a literatura. Recife: Universitária da UFPE, 2012.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6 ed. São Paulo: Ática; 2008.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A literatura rarefeita: leitura e livro no Brasil. São Paulo: Ática, 2002.

LIMA, Aldo. O ensino de literatura e a pedagogia do digesto. In: LIMA, Aldo de. (org.) O direito a literatura. Recife: Universitária da UFPE, 2012.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Elementos de pedagogia e leitura. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meia. 4 ed. Rio de Janeiro: Difel, 2005.

WEBER, Max. Economia e sociedade. 2 ed. Brasília: UNB, 2010.

VEZZOSI, Carina Rafael. Ensino de literatura: reflexões e possibilidades. TCC. Porto Alegre, 2009.

ZILBERMAN, Regina. Precisamos falar sobre o ensino. In: XIV Encontro da ABRALIC. Belém: Universidade Federal do Pará, 2014.

Published

2015-12-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GLERIA, Erico. The (de)formation in high school: literature in danger. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 4, p. 107–122, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.96107. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/96107.. Acesso em: 18 jul. 2024.