Impacts of educational issues in the production of childrens's and youth literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98426

Keywords:

Children's literature, juvenile literature, education

Abstract

This article presents a reflection on the impact of educational issues in the dynamics of production of the work of children's and youth literature. The goal is to show how the work of authors can be driven by demands related to the laws of education, guidelines and curriculum guidelines. For this, concepts such as representation, theming, aesthetics, enjoyment and utility speech are articulated throughout the text.

 

Author Biography

  • Rogério Bernardo Silva, Universidade de São Paulo
    Doutorando em Letras, pelo Programa de Estudos Comparados de Literatura de Língua Portuguesa, da FFLCH-USP. Professor de Língua Portuguesa e formador de professores nas disciplinas Pedagógicas e na área de Letras.

References

ARROYO, Leonardo. Literatura infantil Brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1990.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. São Paulo: Publifolha, 2000.

CHARTIER, Roger. Uma trajetória intelectual: livros, leituras, literaturas. In: ROCHA, João. (Org.) Roger Chartier – A força das representações: história e ficção. Chapecó, SC: Argos, 2011a.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: CHARTIER, Roger (Org.) Práticas da Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2011b.

CORRÊA, Hércules. Qualidade estética em obras para crianças. In: PAIVA, Aparecida; SOARES, Magda (orgs). Literatura Infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

FERNANDES, Célia Regina Delácio. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: Eduel, 2007.

GREIMAS, A.; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Cultrix, s/d.

GREGORIN FILHO, José. Literatura Infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2009.

GREGORIN FILHO, José. Literatura juvenil: adolescência, cultura e formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A leitura rarefeita: leitura e livro no Brasil. São Paulo: Ática, 2009.

SILVA, Márcia Cabral. Infância e Literatura. Rio de Janeiro: Eduerj, 2010.

PERROTTI, Edmir. O texto sedutor na literatura infantil. São Paulo: Ícone, 1986.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy; BRANDÃO, Heliana; MACHADO, Maria Zélia (orgs). Escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

Published

2015-12-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Rogério Bernardo. Impacts of educational issues in the production of childrens’s and youth literature. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 4, p. 43–59, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98426. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/98426.. Acesso em: 1 jul. 2024.