O lúdico e os (des)caminhos historiográficos da literatura infanto-juvenil no Brasil

Authors

  • Danglei de Castro Pereira Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i24p98-113

Keywords:

Formation of readers, Literature, Teaching, Esthetics, Historiography

Abstract

This text deals with aspects of Brazilian literary historiography as a starting point for a reflection on the place of children's literature in the scope of literary historiography and, later, the relevance of the playful, according to Huizinga (2004), in the aesthetic construction of these texts. Our objective is to address the aesthetic relevance of children's literature through the focus of poems by José Paulo Paes and Jorge de Lima, taken as a corpus of this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danglei de Castro Pereira, Universidade de Brasília (UnB)

    Professor de literatura brasileira na Universidade de Brasília (UnB), possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), mestrado em Letras (2003), doutorado em Letras pela mesma instituição (2006) e pós-doutorado em literatura brasileira pela USP (2012). Atualmente é coordenador de pós-graduação no Programa de Pós-Graduação em Literatura (PÓSLIT/UnB).

Published

2018-03-14

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

Pereira, D. de C. (2018). O lúdico e os (des)caminhos historiográficos da literatura infanto-juvenil no Brasil. Literatura E Sociedade, 22(24), 98-113. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i24p98-113