Um olhar crítico sobre o conto

Authors

  • Cleusa Rios P. Passos Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i26p37-55

Keywords:

Modern short story, Literary forms, Poe, Tolstói, Dostoiévski, Tchekhov

Abstract

This essay emphasizes de great contribution of Boris Schnaiderman to the studies of literary criticism regarding some exact aspects: the nuances of his critical view on modern Russian short stories. Among his articles related to this subject it is highlighted three studies: Dostoiévski. Prosa Poesia. “O senhor Prokhartchin”, and the preface to his Tolstói’s translation of Khadji-Murát. This reading also includes an afterword written to a selection of Tchekhov’s stories named A dama do cachorrinho e outros contos in which Schnaiderman distinguishes Russians peculiar way of creative imagination of fundamental importance to the modern theory of short stories and that still prevails in our contemporary days.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cleusa Rios P. Passos, Universidade de São Paulo (USP)

    Possui graduação em Letras Português e Francês pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Letras - Université Montpellier 2 - Sciences et Techniques (1977) e na Université Paris VIII (cursos e co-orientação), doutorado em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (1985). Atualmente é professor titular da Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: guimarães rosa, estudo das formas narrativas e confluências entre crítica literária e psicanálise. Desde 2005, coordena (com outro docente) o grupo de pesquisa "Crítica Literária e Psicanálise".

Published

2018-07-30

Issue

Section

Essays

How to Cite

Passos, C. R. P. (2018). Um olhar crítico sobre o conto. Literatura E Sociedade, 23(26), 37-55. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i26p37-55