O testemunho da catástrofe em Hiroshima mon amour
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p29-40Keywords:
Literature, Marguerite Duras, Hiroshima mon amour, TestimonyAbstract
This article intends to investigate the possibility of memory and representation of the catastrophe from the perspective of the film Hiroshima mon amour (1959), with scripts by Marguerite Duras and direction by Alain Resnais. It starts with a brief introduction on what can be defined as literature with a testimonial content, which arises mainly after the World Wars in the XX century. Then it attempts to situate the work of Marguerite Duras, and the film more specifically, under the testimonial light. Finally, it dives into the question of the limits of possibility and impossibility of witnessing and testifying about Hiroshima.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Trad. de Antonio Abranches et. al. Rio de Janeiro: Relume Dumará; UFRJ, 1992 (1ª ed.).
ASSY, Bethania; HOFFMANN, Florian. “The faithfulness to the real: the heritage of the losers of history, narrative, memory and justice”. In: ASSY, Bethania et alli (coords.). Direitos Humanos: justiça, verdade e memória. Rio de Janeiro: Ed. Lumen juris, 2012, p. 9-29 (1ª ed.).
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. de Mário Laranjeira. São Paulo: WMF Martins Fontes – POD, 2004 (2ª ed.).
BOGAERT, Sophie. « La Douleur: notice ». In: DURAS, Marguerite. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014. v. 4, p. 1327-47 (1a ed.).
BORNAND, Marie. Témoignage et fiction: les récits de rescapés dans la littérature de langue française, 1945-2000. Genève: Librairie Droz, 2004 (1ª ed.).
CAZENAVE, Jennifer. « La voix off au féminin »: Hiroshima mon amour et Aurélia Steiner. Cahiers de Narratologie, [S. l.], n. 20, 2011. Disponível em: https://narratologie.revues.org/6365, acesso em 10/4/2017.
DELAIN, P. « 3. Parjure, mensonge ». In: Idem. Les mots de Jacques Derrida. [S. l.]: Guilgal, 2004-2017.
Disponível em: http://www.idixa.net/Pixa/pagixa-1201031254.html, acesso em: 2/5/2017.
DERRIDA, Jacques. « Poétique et politique du témoignage ». In: Jacques Derrida: cahier de l’Herne. Paris: Éd. de l’Herne, 2004. p. 521-39 (1ª ed.).
DERRIDA, Jacques. Témoigabananage (1). 10 nov. 1993a. Fac-símile de manuscrito. (Fond Jacques Derrida, DRR 178). Disponível em IMEC, Caen, França.
DERRIDA, Jacques. Témoignage (7). 3 fev. 1993b. Fac-símile de manuscrito. (Fond Jacques Derrida, DRR 178). Disponível em IMEC, Caen, França.
DURAS, Marguerite. Abahn Sabana David. Paris: Gallimard: L’imaginaire, 1970 (1ª ed.).
DURAS, Marguerite. Hiroshima mon amour. Paris: Gallimard, 1960 (1ª ed.).
DURAS, Marguerite. « L’Amant ». In: Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014a. v. 3, p. 1455-525 (1ª ed.).
DURAS, Marguerite; GAUTHIER, Xavière. « Les Parleuses ». In: Idem. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014, v. 3, p. 3-167.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. “Após Auschwitz”. In: SELIGMANN-SILVA, Marcio (org.) História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. Unicamp, 2003, p. 91-111 (1ª ed).
LEBRUN, Gérard. “Sombra e luz em Platão”. In: NOVAES, Adauto (org.). O Olhar. São Paulo: Companhia das letras, 1988, p. 21-30 (1ª ed).
LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes: os delitos, os castigos, as penas, as impunidades. Trad. de Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016 (3ª ed.).
NESTROVSKI Arthur; SELIGMANN-SILVA, Marcio (orgs.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000 (1ª ed.).
SELIGMANN-SILVA, Marcio. “Apresentação da questão”. In: Idem (org.) História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. UNICAMP, 2003, p. 45-58 (1ª ed.).
SELIGMANN-SILVA, Marcio. “Testemunho e a política da memória: o tempo depois das catástrofes”. Projeto História, n. 30. São Paulo, jun. 2005, p. 71-98.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Literatura e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.