O que se diz do que (não) se viu? Hiroshima mon amour

Authors

  • Celina Maria Moreira de Mello Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p86-99

Keywords:

Nuit et brouillard, Hiroshima mon amour, Alain Resnais, Jean Cayrol, Marguerite Duras

Abstract

The Second World War, in its complexity and different dimensions, led to a reflection on the power (or powerlessness) of literature and the arts, questioning the limits of its representation in documentary records and works of art. In this essay, certain processes of construction of the narratives of Nuit et brouillard (1955), directed by Alain Resnais with a screenplay by Jean Cayrol, are compared to those of Hiroshima, mon amour, also by Alain Resnais, with a screenplay by Marguerite Duras, which stand before this challenge. Emphasis will be given to the resources used by directors and writers, to the creative power of intertwining filmic images and literary text, as well as their political impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Celina Maria Moreira de Mello, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

    Professora titular de Letras Francesas da Universidade Federal do Rio de Janeiro e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. Docente permanente do Programa de pós-graduação em Letras Neolatinas da mesma universidade. Publicou A literatura francesa e a pintura (2004) e organizou, juntamente com Pedro Paulo Garcia Catharina e Sonia Cristina Reis, A palavra, o artista e a leitura: homenagem a Théophile Gautier (2014).

References

BORDWELL, David. “Mutations on memory”. In: Hiroshima mon amour. Observations on Film Art, n. 23. The Criterion channel: 2018. Disponível em: https://www.criterion.com/current/posts/5940-mutations-of-memory-in-hiroshima-mon-amour, acesso em: 30/3/2020.

CAYROL, Jean. “Texte de Jean Cayrol sur les camps”. In: Patrimoine, Mémoire et Histoire [s.d.] [s.p.]. Disponível em:

https://pmhdieulefit.org/fr/ressources-en-ligne/texte-de-jean-cayrol-sur-les-camps/, acesso em: 18/3/2020.

CEIA, Carlos. “Hipotipose”. In: CEIA, Carlos (org.). E-Dicionário de termos literários (EDTL). Lisboa: 27 dez. 2009. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/prefix:hip/page/2/, acesso em: 6/4/2020.

CLOUZOT, Claire. “Le groupe Rive Gauche. Le cinéma des auteurs”. In: Le cinéma français depuis la nouvelle vague. Paris: Fernand Nathan & Alliance Française, 1972, p. 46-80.

DELAGE, Christian. “Nuit et Brouillard: un tournant dans la mémoire de la Shoah”. Politix, v. 16, n. 61, 2003, p. 81-94. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/polix_0295-2319_2003_num_16_61_1257, acesso em: 24/3/2020.

DIATKINE, Anne. “Première publication du commentaire de Jean Cayrol pour le film de Resnais et des poèmes de Mauthausen”. Libération. Mots de nuit et de brouillard, 16-1-1997 [s.p.]. Disponível em:

https://next.liberation.fr/livres/1997/01/16/mots-de-nuit-et-de-brouillard-premiere-publication-du-commentaire-de-jean-cayrol-pour-le-film-de-res_193940, acesso em 10/3/2020.

FATTEBERG, Catherine. Hiroshima mon amour. RTS Culture janvier: 2018 [s.p.]. Disponível em:

https://www.rts.ch/info/culture/cinema/9252366-hiroshima-mon-amour.html, acesso em: 22/3/2020.

G1 GLOBO. “Águia de Ouro mostra lado bom e ruim da sabedoria, da invenção da roda à bomba atômica”. Carnaval 2020 em São Paulo. 2020a [s.p]. Disponível em:

https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/carnaval/2020/noticia/2020/02/23/aguia-de-ouro-mostra-lado-bom-e-ruim-da-sabedoria-da-invencao-da-roda-a-bomba-atomica.ghtml, acesso em: 3/3/2020.

G1 GLOBO. “Águia de Ouro diz que referência a Hiroshima e Nagasaki em desfile da escola foi respeitosa e sem insulto ou difamação”. Carnaval 2020 em São Paulo. 2020b [s.p.]. Disponível em:

https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/carnaval/2020/noticia/2020/02/25/apos-polemica-aguia-de-ouro-diz-que-referencia-a-hiroshima-e-nagasaki-em-desfile-da-escola-foi-respeitosa-e-sem-insulto-ou-difamacao.ghtml, acesso em: 13/3/2020.

GORP, van Hendrik; DELABASTITA, Dirk; D’hulst LIEVEN; GHESQUIERE, Rita; GRUTMAN, Rainier; LEGROS, Georges. Dictionnaire des termes littéraires. Paris: Honoré Champion, 2005.

INSTITUTO MOREIRA SALES. Shoah, [s.d.] [s.p.]. Disponível em: https://lojadoims.com.br/product/31051/dvd-shoah, acesso em: 18/3/2020.

JUDT, Tony. Pós-guerra: uma história da Europa desde 1945. Trad. de José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.

LEENHARDT, Jacques. “A impossível simbolização ‘daquilo que foi’”. Tempo Social; Revista de Sociologia USP. São Paulo, 12 (2): 75-84, novembro de 2000. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702000000200007, acesso em: 31/3/2020.

LE TRÉSOR DE LA LANGUE FRANÇAISE – Atilf. Lorena: Université de Lorraine, [s.d]. Disponível em: http://www.atilf.fr/tlfi, acesso em: 4/4/2020.

MELLO, Celina Maria Moreira de. Marguerite Duras; o texto e sua travessia. Tese de Doutorado em Semiologia. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; Faculdade de Letras, 1985.

MICHEL, Marie. “Hiroshima, mon amour.” In: RAPP, Bernard; LAMY, Jean-Claude. Dictionnaire mondial des films. Paris: Larousse, 1997, p. 304.

RESNAIS, Alain. Nuit et Brouillard (1955). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CPLX8U2SHJE, acesso em: 3/3/2020.

RESNAIS, Alain. Alain Resnais interview on ‘Night and Fog’ /‘Nuit et Brouillard’ (1955). Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=oQ8JV07QgQQ, acesso em: 11/3/2020.

RESNAIS, Alain. Alain Resnais à propos de l'interdiction du film « Les statues meurent aussi ». INA: 1969, 4’34”. Disponível em:

https://www.ina.fr/audio/P12123747, acesso em: 26/3/2020.

RESNAIS, Alain. Alain Resnais à propos de sa prédilection pour les voix des comédiens. INA: 2006, 2’54”. Disponível em:

https://www.ina.fr/audio/P12124755, acesso em: 4/4/2020.

ROCHA, Ana Paula. “Quiasmo.” In: CEIA, Carlos (org.) E-Dicionário de termos literários (EDTL). Lisboa: 24 dez. 2009, [s.p]. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/quiasmo/, acesso em: 5/4/2020.

RODRIGUES, Adriano Duarte. “Anáfora.” In: CEIA, Carlos (org.). E-Dicionário de termos literários (EDTL). Lisboa: 29 dez. 2009, [s.p.]. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/anafora/, acesso em: 21/3/2020.

ROVAI, Paulo Luiz. “Formas de manifestação do passado em filmes de Alain Resnais; aproximações sociológicas”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 33, n. 96 /2018: e339615, p. 1-15. Disponível em: https://doi.org/10.17666/339615/2018, acesso em: 15/3/2020.

RTP (Radio e Televisão de Portugal). Nuit et brouillard: a evocação dos campos de concentração nazis. Lisboa: RTP, 2020, [s.p.]. Disponível em: http://www.rtp.pt/programa/tv/p13501, acesso em: 6/3/2020.

SERRA, Carlos. “Oxímoro”. In: CEIA, Carlos (org.). E-Dicionário de termos literários (EDTL). Lisboa; 24 dez. 2009, [s.p.]. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/oximoro/, acesso em: 19/3/2020.

SIMÉONE, Christine. « Nuit et Brouillard » d'Alain Resnais, une mémoire pour demain. InterFranc, 22/01/2015, [s.p.]. Disponível em: https://www.franceinter.fr/culture/nuit-et-brouillard-d-alain-resnais-une-memoire-pour-demain, acesso em: 19/3/2020.

THE CRITERION COLLECTION. Hiroshima mon amour’s unforgettable opening. 27 jul. 2015, 4’29”. Disponível em: https://www.criterion.com/current/posts/3640-hiroshima-mon-amour-s-unforgettable-opening, acesso em: 5/4/2020.

Published

2020-11-27

How to Cite

Mello, C. M. M. de. (2020). O que se diz do que (não) se viu? Hiroshima mon amour. Literatura E Sociedade, 25(31), 86-99. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p86-99