The (ideal)ized reader and the creative processes of children’s books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p80-90

Keywords:

reader, children’s books, creative process, aesthetics.

Abstract

Our focus is on picture books and wordless picture books, categories which incorporate concepts both from Literature and Text Genres, recognizing that pictures have an essential role in building meaning. How the children respond to a picture book is something appreciated by those artists who find readers who are willing to read the book disregarding external factors. We aim to indicate, through interviews, the artist’s conceptions concerning their idealized reader. The interviews demonstrate that the artists are not restrained by the “for children” label, and neither by the “childish” stigma, in the erroneous sense that the term may sound, that is to say, a simple or shallow book, fit to an unprepared reader or unfit to aesthetic experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hanna Araújo, Universidade Federal do Acre

    Doutora em Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas. Professora do
    Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Acre.

  • Mônica Gama, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professora de Teoria da Literatura na Universidade Federal de Ouro Preto.

References

ARAÚJO, Hanna. Processos de criação de livros de imagem: interlocuções entre artistas e crianças. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, 2016.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1981.

ARIZPE, Evelyn. Imagens que convidam a pensar. O “livro álbum sem palavras” e a resposta leitora. Disponível em:<http://www.revistaemilia. com.br/mostra.php?id=380>. Acesso em nov. 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. A teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernardini e outros. São Paulo: UNESP: Hucitec, 1998.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud. São Paulo: Hucitec, 1992.

ECO, Umberto. Lector in fabula – leitura do texto literário. Lisboa: Editorial Presença, 1979.

ESCARPIT, Robert. De la caricature à la bande dessinée. In : ESCARPIT, Denise. L’enfant, L’image Et Le Récit. Paris: Mouton, 1978.

HOLM, Anna Marie. A energia criativa natural. Tradução Olívia Mendonça da Motta Vieira. In: Pro-Posições. v. 15, n. I (43), jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/proposicoes/textos/43-dossie-holmam.pdf>. Acesso em: maio 2015.

ISER, W. O ato da leitura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LAGO, A. Entrevista a Hanna Araújo. Belo Horizonte, 2008.

LE MEN, Ségolène. Les abécédaires français illustrés du XIXe siècle. Paris: Promodis, 1984.

NEVES, André. Entrevista a Hanna Araújo. Porto Alegre, 2008.

OSTROWER, Fayga. Acasos e Criação Artística. Rio de Janeiro: Elsevier, 1999.

MORICONI, Renato. Entrevista a Hanna Araújo. Paris, 2014.

PARMEGIANNI, Claude-Anne. Les petits français illustrés 1860-1940: L´illustration pour enfants en France. Paris: Éd. Du Cercle de la Librairie, 1989.

SARA. Entrevue avec Janine Kotwica, La Revue des Livres pour enfants, avril 2006.

Published

2019-06-26

How to Cite

Araújo, H., & Gama, M. (2019). The (ideal)ized reader and the creative processes of children’s books. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 37, 80-90. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i37p80-90