From Rossellini to Rossellini: two overlapping processes of creation

Authors

  • Isabel Rebelo Roque Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p110-126

Keywords:

Renzo Rossellini, Roberto Rossellini, Processes of creation, Neorealistic cinema, Soundtrack

Abstract

The Italian filmmaker Roberto Rossellini was, of all neorealist filmmakers, which brought to the fiction cinema the documentary aesthetics to its greatest radicality. In his “war trilogy”, consisting of Rome, open city, Paisà and Germany, year zero, this documentary aesthetics largely derives from the use of non-professional actors, recruited in the local population, and filming on location. In the trilogy and in several of his films, earlier and later, his younger brother, the composer Renzo Rossellini, signs the soundtracks. In this article, we will discuss their processes of creation and the aesthetic options of one and the other, in order to show how often they seem to clash or at least overlap. Taking as object the work developed by both in Germany, year zero, we will present as a starting point a graphic – elaborated by us – in which we will relate fifty-five film sequences to the respective soundtrack, as a means of demonstrating our thesis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Isabel Rebelo Roque, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutoranda na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 

References

BERGARA, A. (Org.). Roberto Rossellini: Le cinema révélé. Paris: Cahiers du cinema, 2005.

BRUNETTE, P. Roberto Rossellini. Berkeley: University of California Press, 1996.

DAGERMAN, I. Outono alemão. Tradução: Júlio Henriques. Lisboa: Antígona, 1998.

FORGACS, D. et al. (Edit.) Roberto Rossellini: Magician of the Real. Londres: British Film Institute. 2000.

GALLAGHER, T. The adventures of Roberto Rossellini. Nova York: Da Capo Press, 2006. [Revised Edition.]

MORIN, E. O ano zero da Alemanha. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RIVETTE, J. Carta sobre Rossellini [1955]. In: Jaques Rivette: já não somos inocentes. Mostra de filmes, palestras e debates. Rio de Janeiro/São Paulo: CCBB, 2013.

ROSSELLINI, R. Fragmentos de uma autobiografia. Tradução: Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992a.

ROSSELLINI, R. My method: writings & interviews. Edit. Adriano Aprà. Trad. Annapaola Cancogni. New York: Marsilio Publishers, 1992b.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5ª ed. revista e ampliada. São Paulo: Intermeios, 2011.

VERDONE, M. Colloquio sul neorrealismo, Bianco e Nero, n. 2, fevereiro 1952, p. 7-16.

WILMS, W.; RASCH, W. (Ed.) German Postwar Films: life and love in the ruins. Nova York: Palgrave MacMillan, 2008. (Studies in European Culture and History.)

Ficha técnica resumida de Alemanha ano zero

ALEMANHA ano zero (Germania anno zero / Deutschland im Jahre Null). Direção e produção: Roberto Rossellini. País: Itália. Ano: 1948. Duração: 71 min. P & b.

Assistentes de direção: Carlo Lizzani, Max Colpet (Franz Treuberg).

Roteiro: Roberto Rossellini e Carlo Lizzani, com colaboração de Max Colpet.

Fotografia: Robert Juillard.

Som: Kurt Doubrawsky.

Música: Renzo Rossellini, regida por Edoardo Micucci.

Edição: Anne-Marie Findeisen. [Versão italiana: Eraldo Da Roma.]

Supervisão e diálogos na versão italiana: Sergio Amidei.

Produção: Teverfilm [Rossellini e Alfredo Guarini], em colaboração com Salvo d’Angelo Produzione-SAFDI [Berlim]-Union Générale Cinématographique [Paris], com colaboração técnica de DEFA [Berlim].

Elenco: Edmund Meschke (Edmund Koehler), Ernst Pittschau (pai), Ingetraud Hintze (Eva, a irmã), Franz Krüger (Karl-Heinz, o irmão), Erich Gühne (Henning, o professor), Jo Herbst (Jo, o adolescente golpista), Christl Merker (Christl, a adolescente golpista).

Published

2021-07-26

How to Cite

Roque, I. R. (2021). From Rossellini to Rossellini: two overlapping processes of creation. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 43, 110-126. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p110-126