Poetics of remembrance: the creative process of O peso do pássaro morto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p54-72

Keywords:

Poetic memory of the process, O peso do pássaro morto, Experimentation of literary writing

Abstract

One of the novel’s in the 21st century is the experimentation of the expressive possibilities of literary writing which, far from mimetic realism, breaks with conventional writing. In O peso do pássaro morto, Aline Bei (2017), the experimentation is carried out through the aesthetic option, through the hybrid writing – neither poem nor prose – which meets a violation suffered by the protagonist-narrator and experienced in the body of writing. An unnamed narrator, but qualified by scar memories, someone who 'carries the weight of a dead bird'.  The creative procedure that tells about these scarred memories offers us only the final stage, the published work; we don't have the process documents. We characterize this form of recording as a poetics of recollection, because it is the authorial voice, present in digital social networks, responsible for reporting on the stages of the novel's creation. Reflecting on this poetics of remembrance constituted the guiding objective of the study developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elisabete Alfeld, Pontificia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, Docente da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) no Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária (PEPG-LCL),  nos Cursos de Graduação em Letras e Comunicação e Multimeios.

References

BEI, A. O peso do pássaro morto. São Paulo, Editora Nós, Edith, 2017.

BLANCHOT, M. O espaço literário. Trad. de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro, Rocco, 2011a.

BLANCHOT, M. A parte do fogo. Trad. de Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro, Rocco, 2011b.

BLANCHOT, M. A conversa infinita 3: a ausência de livro, o neutro, o fragmentário. Trad. João Moura Jr. São Paulo: Escuta, 2010.

BLANCHOT, M. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad.Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3ª ed, 3ª reimpressão. São Paulo: Editora 34, 2020.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.

SALLES, C.A. Da Crítica Genética à Crítica de Processo: uma linha de pesquisa em expansão. Londrina: SIGNUM: Estud. Ling., n. 20/2, 2017, p. 41-52.

SALLES, C.A. Arquivos de criação: arte e curadoria. Vinhedo: Editora Horizonte, 2010.

SALLES, C. A. Redes de Criação: construção da obra de arte. 2a ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2014.

SALLES, C.A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4ª ed. São Paulo: Annablume, 2009.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Sueli Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2021-07-26

How to Cite

Alfeld, E. (2021). Poetics of remembrance: the creative process of O peso do pássaro morto . Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 43, 54-72. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p54-72