Artificial Intelligence applied to artistic creation: the emergence of the new craftsman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p68-81

Keywords:

art and artificial intelligence, art and technology, art theory, art criticism, playform

Abstract

The imminence of techno-scientific developments observed especially since the 1960s have broadened the ways in which artists can express themselves, mainly through the adoption of and collaboration with intelligent interfaces, which increasingly assimilate human qualities and are capable of supporting creativity. From this scenario arises the man-machine engagement, which blurs the artistic practice and materializes itself in hybridization - a symbiosis that adopts the body as a metaphor to symbolize complex systems of distinct natures, organic and inorganic. Based on the understanding of the need to reflect on artistic creativity in the artificial dimension, experienced in a dynamic of co-creation, the article will highlight some characteristics of a scenario in which the generation of artificialized works implies the adoption of anthropomorphized discourses capable of assimilating the metamorphosis that symbolizes both a new generation of technical images and a new moment for art and science. The analysis is built upon the notions of technical image (FLUSSER), incorporates the thought of systems as bodies (ZUANON), and briefly presents the notions of embodiment, emotion and, sociality (SUCHMAN) as elements to think about the next steps of creation assisted by intelligent interfaces. The creation platform Playform contributes to the construction of the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Erik Nardini Medina, Universidade Estadual de Campinas

    Ph.D. student in Visual Arts at the Arts Institute/University of Campinas (Unicamp) investigating the use of artificial intelligence applied to the arts. This interest arises as a result of the research carried out during the master’s and the specialization programs, whose investigations were developed through the analysis of scientific and technical images. Current research focus on the investigation of new technologies and artificial intelligence for image generation, as well as the theoretical understanding of concepts such as appropriation, authorship, and automation of artmaking in contemporary arts. Master in Scientific and Cultural Communication (2019), Specialist in Science Dissemination (2016), both obtained at the University of Campinas (Unicamp). Journalist graduated from PUC-Campinas (2012). Journalist at the Brazilian Center for Research in Energy and Materials (CNPEM).

  • Mauricius Martins Farina, University of Campinas

    Professor Livre-Docente do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas é artista visual e participou de diversas exposições no Brasil e no exterior, tendo sido agraciado com alguns prêmios importantes, entre eles o Prêmio Estímulo da Secretaria de Cultura do Estado de São Paulo e o Prêmio de Reconhecimento Acadêmico Zeferino Vaz, conferido pela UNICAMP em 2015. Graduado em Jornalismo, é Mestre em Multimeios e Doutor em Ciências da Comunicação (USP), com pós-doutorado em Artes realizado na FBAUP da Universidade do Porto/PT. Bolsista produtividade 2 do CNPq (2014/2019), trabalha com teoria e crítica da imagem, atuando principalmente com temas relacionados com a fotografia, a pintura, a história da arte e a semiótica da cultura. Líder do grupo de pesquisa Estudos Visuais. Professor do Curso de graduação em Midialogia da Unicamp e na Pós-Graduação, integra a linha de pesquisa História, teoria e crítica junto ao PPG em Artes Visuais do Instituto de Artes da Unicamp. Membro investigador do Projecto BCIP, Bases Conceptuais da Investigação em Pintura (Research Institute in Art Design and Society - i2ADS - University of Oporto, Faculty of Fine Arts). Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais do Instituto de Artes da Unicamp de 2012 a 2015 e coordenador do Fórum Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Artes/Artes Visuais no biênio 2012-2014. Foi membro da diretoria da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP) gestão 2011/12. Atualmente é o chefe do departamento de Multimeios do IA/UNICAMP e editor da Revista Visuais do PPGAV/UNICAMP.

     

References

ASCOTT, R.; SHANKEN, E. Telematic Embrace: Visionary Theories Of Art, Technology, And Consciousness. Berkeley: University Of California Press, 2003.

BENSE, M. Cybernetic Serendipity. The Magazine Of The Institute Of Contemporary Arts, [S. L.], V. 6, N. 2, 1968.

BOSTROM, N. Superinteligência: Caminhos, Perigos, Estratégias. Rio De Janeiro: Darkside, 2018

BROWNLEE, J. A Gentle Introduction To Generative Adversarial Networks (GANS). Disponível em: <https://Bit.Ly/3lvy0np>. Acesso em: 24/04/2021.

COUCHOT, E. A Tecnologia Na Arte: Da Fotografia À Realidade Virtual. Porto Alegre: Editora Da Ufrgs, 2003.

COUCHOT, E. A Natureza Da Arte: O Que As Ciências Cognitivas Revelam Sobre O Prazer Estético. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

ELGAMMAL, A.; MAZZONE, M. Artists, Artificial Intelligence And Machine-Based Creativity In Playform. Artnodes, [S. L.], N. 26, 2020. Disponível em: <https://Doi.Org/10.7238/A.V0i26.3366>. Acesso em: 11/05/2021.

FLUSSER, V. O Universo Das Imagens Técnicas: Elogio Da Superficialidade. 1. Ed. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, V. Filosofia Da Caixa Preta: Ensaios Para Uma Futura Filosofia Da Fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

GALANTER, P. What Is Generative Art? Complexity Theory As A Context For Art Theory. In: 6th International Conference, Exhibition And Performances On Generative Art And Design. 2003. Disponível em: <https://Bit.Ly/3hevyey>. Acesso em: 15/09/2021.

GIANNETTI, C. Estética Digital: Sintopia Da Arte, A Ciência E A Tecnologia. Belo Horizonte: C/Arte, 2006.

GOODFELLOW, I. Et Al. Generative Adversarial Nets. 2014. Disponível em: <https://Arxiv.Org/Abs/1406.2661>. Acesso em: 01/05/2021.

HAUGELAND, J. Artificial Intelligence: The Very Idea. Massachusetts: Mit Press, 1985.

IRVIN, S. Appropriation And Authorship In Contemporary Art. In: British Journal Of Aesthetics, Vol. 45, No. 2. 2005, P. 127.

MARSHALL, P.; HORNECKER, E. Theories Of Embodiment In Hci. In: Price, S.; Jewitt, C.; BROWN, B. (Org.). The Sage Handbook Of Digital Technology Research. Londres: Sage Publications, 2013.

PICARD, R. Affective Computing: Challenges. International Journal Of Human-Computer Studies. Londres, V. 59, P. 55-64, 2003. Disponível em: <https://Doi.Org/10.1016/S1071-5819(03)00052-1>. Acesso em: 08/09/2021.

REICHARDT, J. Computer Art. In: REICHARDT, J. Cybernetic Serendipity: The Computer And The Arts. Londres: Studio International, 1968, P. 71.

SUCHMAN, L. Human-Machine Reconfigurations Plans And Situated Actions. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2007.

WOOD, P. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naify, 2004

ZUANON, R. Computador Vestível Afetivo Co-Evolutivo: Processos De Comunicação Entre Corpos Biológico e Tecnológico. Tese. Programa De Doutorado Em Comunicação E Semiótica, Pontifícia Universidade Católica De São Paulo, 2007.

ZUANON, R. Biointerfaces Inteligentes: Transdisciplinaridade E Transversalidade Em Arte-Arquitetura-Design-Ciência-Tecnologia. In: Celeste, H. Et Al. (Org.). Transdisciplinaridade Nas Ciências E Nas Artes. Santa Maria: Editora Ppgart, 2020.

HUI, Y. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

Published

2021-11-23

How to Cite

Medina, E. N., & Farina, M. M. (2021). Artificial Intelligence applied to artistic creation: the emergence of the new craftsman. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 44, 68-81. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p68-81