Creation networks: interconnections between handmade creation processes, “do it yourself” and content sharing in digital platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p128-140

Keywords:

creation processes, do it yourself, design and crafts, network culture, collaborative practices

Abstract

This paper investigates the recent popularization of ideals such as autonomy, manuality and “do it yourself” linked to creation processes in arts and design, dialoguing with the network culture. The content shared online via social networks, in the means of tutorials, reports and posts allow the study of manual creation processes along with the mapping of groups, collectives and initiatives that propose this line of action. Through a theoretical basis on crafts, design, creative processes and the network culture, as well as productive and informational dynamics in contemporary society, we were able to comprehend how some initiatives and productions resume ideas from the “do it yourself” movement, forming digital collective environments. We observe that, currently, the quest for manual practices is connected to a necessity of activities that maintain an artisanal timing and provide contemplation; and the interest in registering and accessing process documents reflect the pursuit of autonomy and of new meanings to the act of consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dânica Vasques Fagundes Machado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Mestra em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e Bacharel em Design pela UNESP. Integrante dos grupos de pesquisa: Comunicação e Criação nas Mídias (CCM/PUC-SP) e Design Contemporâneo: sistemas, objetos e cultura (UNESP). Email: danicavfm@gmail.com

  • Maria Luísa Acioli Falcão de Alencar, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Doutoranda em Design pela FAU-USP, pesquisa sobre visualidade e materialidade do livro independente, práticas artesanais e reprodução digital. Mestra em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e Bacharel em Design pela UFPE. Email: afalencar.marialuisa@usp.br

References

BAHIA, Ana Beatriz. Bordaduras na Arte contemporânea brasileira: Edith Derdyk, Lia

Menna Barreto e Leonilson. Artigo de conclusão de curso de especialização, Linguagem Plástica Contemporânea/UDESC. Florianópolis: Periscope Magazine, 2002.

BORGES, Adélia. Design + Artesanato: o caminho brasileiro. São Paulo: Terceiro Nome, 2011.

CARDOSO, Rafael. Design para um Mundo Complexo. São Paulo: Ubu, 2017.

CASTELS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

CLUBE DO BORDADO. Sobre o Clube do Bordado. Disponível em . Acesso em: 20/06/2021.

CRARY, Jonathan. 24/7 - Capitalismo tardio e os fins do sono. Sem paginação. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

HARRIS, Richard. Building a Market: The Rise of the Home Improvement Industry, 1914–1960. Historical Studies of Urban America. Chicago: University of Chicago Press, 2012.

LEÃO, Lucia; SALLES, Cecília. A pesquisa em processos de criação nas mídias: três perspectivas. Rio de Janeiro. ANPAP, Congresso da Associação Nacional dos pesquisadores em artes plásticas, 2011.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MEGGS, Philip B. História do design gráfico: Philip B. Meggs e Alston W. Purvis. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

MIGUEZ, Paulo. Economia criativa: uma discussão preliminar. In: NUSSBAUMER, Gisele (Org.). Teorias e políticas da cultura: visões multidisciplinares. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 95-113.

MUNIZ JR., José de Souza. Girafas e bonsais: editores “independentes” na Argentina e no Brasil (1991-2015). 335f. Tese (doutorado em Sociologia) Orientador: Sergio Miceli Pessôa de Barros. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

MUSSO, Pierre. A filosofia da rede. In: PARENTE, André (Org.). Tramas da Rede. Novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2004. p.17-38.

SALLES, Cecília. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Ed.Horizonte, 2006.

SALLES, Cecília. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação. São Paulo: EDUC, 2008.

SENNETT, Richard. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

Published

2021-11-23

How to Cite

Machado, D. V. F. ., & Alencar, M. L. A. F. de. (2021). Creation networks: interconnections between handmade creation processes, “do it yourself” and content sharing in digital platforms. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 44, 128-140. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p128-140