Creating under the regime of technical-image: a reading of Videodrome and Marília Garcia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p56-67

Keywords:

technology, technical-image, subjectivity, literature, cinema

Abstract

This work brings some reflections on the production of subjectivities in contemporaneity, taking into account the virtualization and digitization regimes that prevail in the relationship of subjects with communication technologies. The reflections are based on the analysis of artistic objects – the movie Videodrome, by David Cronemberg, and poems by Marília Garcia, published in the books Câmara Lentaand Parque das Ruinas. Thus, we propose to observe how artistic objects can reveal subjectivities regarding the paradoxes of the relationship with the technologies of their time, especially communication technologies based on the production and circulation of technical-images, which act directly on the perception of time and space, and in the displacement and velocity paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yasmin Bidim Pereira dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

    Doutoranda em Estudos de Literatura pela UFSCar. É bacharel e mestre em Imagem e Som também pela UFSCar e Integrante do NEPPOC – Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Poesia Contemporânea. Trabalha como pesquisadora e educadora de arte e cultura, artista multimídia e produtora cultural. Produz o canal Poesia em Obra, no YouTube, no qual divulga seus poemas visuais e também o blog A Terra é Plena. Em 2020 lançou seu primeiro livro de poemas, o Livro dos Interiores. Tem ensaios e poemas publicados na revista Crua (Bombinhas, SC), jornal Relevo (Curitiba, PR), revista Totem & Pagu (online), Revistaria (online), Mallarmargens (online), dentre outros.

References

Deleuze, G. Cinema 2 – A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Flusser, Vilém. O Universo da Imagens Técnicas: elogioa à superficielidade. São Paulo: Annablume, 2018.

Flusser, Villém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.

Garcia, M. Câmera lenta. São Paulo: Companhia da Letras, 2017.

Garcia, Marília. Parque das ruínas. 1. ed. São Paulo: Luna Parque, 2018.

Lima, Lucas Sanches. 5. Institucionalização. Relevo, Curitiba, p. 15–16, 2020.

Manovich, Lev. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Barcelona: Paidós, 2005.

Miskolci, Richard. Sociologia Digital: notas sobre pesquisa na era da conectividade. Contemporânea - Revista Semestral do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 278–297, 2016. Disponível

em: http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/525/211.

Parente, A. Introdução - Os Paradoxos da Imagem-Máquina. In: Imagem-Máquina. 2. ed. São Paulo: 34, 1993.

Paz, Octavio. Signos em rotação. [s.l.] : Perspectiva, 1996.

Salgado, L. S.; Oliva, J. T. A produção de uma intimidade ubíqua, esteio da fratura social. Discurso e Sciedade, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 432–448, 2019.

Published

2021-11-23

How to Cite

Santos, Y. B. P. dos . (2021). Creating under the regime of technical-image: a reading of Videodrome and Marília Garcia. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 44, 56-67. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p56-67