Creating under the regime of technical-image: a reading of Videodrome and Marília Garcia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p56-67Keywords:
technology, technical-image, subjectivity, literature, cinemaAbstract
This work brings some reflections on the production of subjectivities in contemporaneity, taking into account the virtualization and digitization regimes that prevail in the relationship of subjects with communication technologies. The reflections are based on the analysis of artistic objects – the movie Videodrome, by David Cronemberg, and poems by Marília Garcia, published in the books Câmara Lentaand Parque das Ruinas. Thus, we propose to observe how artistic objects can reveal subjectivities regarding the paradoxes of the relationship with the technologies of their time, especially communication technologies based on the production and circulation of technical-images, which act directly on the perception of time and space, and in the displacement and velocity paradigms.
Downloads
References
Deleuze, G. Cinema 2 – A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.
Flusser, Vilém. O Universo da Imagens Técnicas: elogioa à superficielidade. São Paulo: Annablume, 2018.
Flusser, Villém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.
Garcia, M. Câmera lenta. São Paulo: Companhia da Letras, 2017.
Garcia, Marília. Parque das ruínas. 1. ed. São Paulo: Luna Parque, 2018.
Lima, Lucas Sanches. 5. Institucionalização. Relevo, Curitiba, p. 15–16, 2020.
Manovich, Lev. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Barcelona: Paidós, 2005.
Miskolci, Richard. Sociologia Digital: notas sobre pesquisa na era da conectividade. Contemporânea - Revista Semestral do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 278–297, 2016. Disponível
em: http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/525/211.
Parente, A. Introdução - Os Paradoxos da Imagem-Máquina. In: Imagem-Máquina. 2. ed. São Paulo: 34, 1993.
Paz, Octavio. Signos em rotação. [s.l.] : Perspectiva, 1996.
Salgado, L. S.; Oliva, J. T. A produção de uma intimidade ubíqua, esteio da fratura social. Discurso e Sciedade, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 432–448, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Yasmin Bidim Pereira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.