Becomings and fabulation of poetic writing in 'O perfeito cozinheiro das almas deste mundo'
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i46p47-65Keywords:
O perfeito cozinheiro das almas deste mundo, Archaeological traces, Genetic Criticism, Act of fabulationAbstract
The study presents some considerations about O perfeito cozinheiro das almas deste mundo (Oswald de Andrade). The moment of collective writing of the diary comprised the period from 1918 to 1919, a documentation of creation in action, a continuous process of exchanging messages about the most varied and unusual subjects written in an irreverent and uncompromising way. This modality announces a writing of becoming, since it is non-representative, expands its limits and is situated on the threshold between prose and poetry. This singular feature of the work reveals a potentially inventive writing that experiments with paths; therefore, an unfinished writing or even an unwritten one that places the literary beside the formless, the unfinished. The rereading of the diary allows us, through genetic criticism, to put it into action again and apprehend, from archaeological traces and the inventive matrix precursor of the poetics of Modernism, the becoming of writing in an act of fabulation.
Downloads
References
ANDRADE, Oswald de. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo. São Paulo: Globo, 2014.
ANDRADE, Oswald de. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo. São Paulo: Globo, 1992.
ANDRADE, O. Um homem sem profissão: sob as ordens de mamãe. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
ANDRADE, O. Primeiro Caderno do alunno de poesia. In Obras completas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1974
AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Trad. e notas Claudio Oliveira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
AGAMBEM, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.
AGAMBEN, G. Profanações. Trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
BLANCHOT, M. O livro por vir. 3ª ed. Trad. Leyla Perrone_Moisés. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.
BLANCHOT, M. O espaço literário. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro, Rocco, 2011, p. 17
CAMPOS, Haroldo de. Réquiem para Miss Cyclone, musa dialógica da pré-história textual oswaldiana. In: ANDRADE, Oswald de. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo. São Paulo: Globo, 2014.
DELEUZE, G. & PARNET, C. Diálogos. Trad. de Eduardo Mauricio Silva Bomfim. São Paulo: Lumme editor, 2017
DELEUZE, G. Crítica e clínica. 2ª ed. Trad. Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 201, p. 11.
DELEUZE, G. A ilha deserta: e outros textos. Trad. Luis B. Orlandi (et al). São Paulo, Iluminuras, 2008.
FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
SALLES, C. Processo de criação como práticas geradas por complexas redes em construção. Scriptorium, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 1 -12, jan.-dez. 2021,
SALLES, C. Da Crítica Genética à Crítica de Processo: uma linha de pesquisa em expansão. SIGNUM: Estudos da Linguagem., Londrina, n. 20/2, p. 41-52, ago. 2017.
SALLES, C. Redes da criação. 2ª ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2014. p.162.
SALLES, C.A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4ª ed. São Paulo: Annablume, 2009, p.17.
SCHWARTZ, J. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo: diário ou ficção? In: ANDRADE, Oswald de. O perfeito cozinheiro das almas deste mundo. São Paulo: Globo, 2014, p. 38, 39.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elisabete Alfeld
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.