Report of an experience in facing a case of bullying with drama games as an active methodology for conflict resolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i48p56-74

Keywords:

Drama games, Art education, Bullying, Active teaching-learning methodologies

Abstract

The goal of this paper is to report how was the process of facing bullying in a private school in Hortolandia/SP. Faced with a serious case of bullying which affected a 9th grade student, it was decided with the coordinators to carry out workshops that used an active methodology to address the problem not only with students directly involved, but with all classes in the school. Thus, theater games workshops were held, using the MEET (Medical Education Empowered by Theater) methodology, working on the theme in an artistic way, encouraging critical thinking and welcoming of all people. The result was positive, in just one Week of Activities, Climate of Cooperativism and Intolerance with vexatious and discriminatory “Jokes” was created in the school, culminating in the resolution of the case of bullying that started the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Meyer Aguirre de Andrade, Universidade Estadual de Campinas

    Mestranda em educação e graduada em pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp.

  • Letícia Rodrigues Frutuoso, Universidade Estadual de Campinas

    Doutoranda e mestra em educação, pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Atriz, professora, pesquisadora, diretora teatral e integrante do Grupo Ó Positivo Paciente Simulado.

References

ARCOVERDE, S. L. M. A importância do teatro na formação da criança. In: Anais do VIII Congresso Nacional de Educação da PUCPR–EDUCERE, Curitiba–Paraná. 2008. Disponível em: <https://issuu.com/klausfaryj/docs/a_import__ncia_do_teatro_na_forma__>. Acesso em: 22 ago. 2022.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano, 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BOAL, A. Arco-íris do desejo: o método Boal de teatro e terapia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

BOAL, A. Jogos para atores e não atores. 16a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

CARVALHO-FILHO M. et al. Medical Education Empowered by Theater (MEET). Academic Medicine 95(8), p 1191–1200, Ago. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1097/acm.0000000000003271>. Acesso em: 22 ago. 2022.

COELHO, M. A. Teatro na Escola: uma possibilidade de educação efetiva. POLÊM!CA, v. 13, n. 2, p. 1208–1224, 2014. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/10617>. Acesso em: 22 ago. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FRUTUOSO, L. MEET (Medical Education Empowered by Theater): um encontro sensível entre o teatro e a medicina. Dissertação de Mestrado, UNICAMP, orientação: Márcia Strazzacappa, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2019.1094453>. Acesso em: 22 ago. 2022.

LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20–28, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 22 ago. 2022.

PINHEIRO, F. M. F.; WILLIAMS, L. C. A. Violência intrafamiliar e envolvimento em “bullying” no ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 138, set./dez. 2009. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000300015>. Acesso em: 23 jan. 2023.

REVERBEL, O. Um caminho do teatro na escola. São Paulo, SP: Scipione, 1989.

SPOLIN, V., Improvisação para o teatro, 3ª ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1963.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4a ed., São Paulo: Martins, 1991. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2022.

Published

2023-03-15

How to Cite

Andrade, M. M. A. de, & Frutuoso, L. R. . (2023). Report of an experience in facing a case of bullying with drama games as an active methodology for conflict resolution. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 48, 56-74. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i48p56-74