From Ciccillo Matarazzo to Mário Pedrosa: a New Year's message and the end of the MAM Biennials

Authors

  • Thiago Gil Virava Fundação Bienal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i50p284-292

Keywords:

Mário Pedrosa, Correspondence, Museum of Modern Art

Abstract

This article introduces and provides the context for the transcription of a letter from the Brazilian art critic Mário Pedrosa to businessman Francisco Matarazzo Sobrinho, sent during the process that led to the autonomy of the São Paulo Biennials from the institution that gave rise to them, the Museu de Arte Moderna de São Paulo. Written in the heat of the moment, only one day after the closing of the 6th Bienal, which had Pedrosa as artistic director, the publication of the correspondence gains relevance as we understand it as a piece in a documental puzzle that reveals the countless political articulations made so that the autonomy process of the Biennials could be carried out. The consequences of such process, however, were perceived differently by Pedrosa and Matarazzo Sobrinho, a fact that can be read between the lines of the letter presented here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thiago Gil Virava, Fundação Bienal de São Paulo

    Mestre e Doutor em Artes Visuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2012 e 2018), na linha de pesquisa Teoria, História e Crítica de Arte. É autor dos livros Uma Brecha para o Surrealismo (Alameda, 2015) e Um boxeur na arena: Oswald de Andrade e as artes visuais no Brasil (Edições Sesc/Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin, 2023). Colaborou com ensaio para o catálogo da mostra GROUP DYNAMICS - Collectives of the Modernist Period (Lenbachhaus, Munique, 2022). É pesquisador na Fundação Bienal de São Paulo desde 2013, onde atualmente ocupa o cargo de Coordenador da equipe de Educação. Pós-doutorando junto ao Programa de Pós-Graduação de Ciências da Literatura da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

LEMOS, F.; BONOMI, M.; FRANCO, M. E.; CANDIA, S. Por uma reestruturação das Bienais de São Paulo, O Estado de S. Paulo, 27 e 30 jul. 1966.

MAGALHÃES, Ana; BROGNARA, Gustavo. A Bienal de São Paulo: entre o museu e a universidade. In: Bienal de São Paulo: desde 1951. Org. Paulo Miyada. São Paulo: Bienal, 2022.

MÁRIO Pedrosa toma posse como novo diretor artístico do MAM [1961]. In: Encontros: Mário Pedrosa. Org. César Oiticica Filho. 1. ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.

MAURíCIO, Jayme. Matarazzo não deixará a Bienal. Independência, estabilidade, solução estadual. [Veículo não identificado], 23 ago. 1961. Arquivo Bienal.

PEDROSA, Mário Depoimento sobre o MAM. In: Política das artes. Org. Otília Arantes. São Paulo: Edusp, 1995.

Published

2023-11-13

How to Cite

Virava, T. G. (2023). From Ciccillo Matarazzo to Mário Pedrosa: a New Year’s message and the end of the MAM Biennials. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 50, 284-294. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i50p284-292