Creation and subjectivity in the construction process of the artist-subject Maxwell Alexandre

Authors

  • Mariana Henriques Duarte Carlin Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i51p129-149

Keywords:

Creative process, Subjectivity, Visual Arts, Instagram, Networks of creation

Abstract

The article aims to reflect on the complex network that shapes the construction process of the artist Maxwell Alexandre, supported by the critical theory of the creation process, by Cecilia Almeida Salles. The choice of this artist is justified by the fact that his work moves between the traditional arts circuit and digital networks with fluidity and boldness, which allows him to identify redundancies, ambiguities and disruptions that reveal his originality. The article points to the formulation that the set of shared practices of the artist Maxwell Alexandre, as creative agent and complex subject, constitutes his poetic project in permanent expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mariana Henriques Duarte Carlin, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. E-mail: mahduartecarlin@hotmail.com

     

References

BUTLER, Judith. Os sentidos do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

COLAPIETRO. Vincent. Peirce e a abordagem do Self: uma perspectiva semiótica sobre a subjetividade humana. Trad. Newton Milanez. São Paulo: Intermeios, 2014.

COLAPIETRO. The loci of creativity: fissured selves, interwoven practices. Manuscrítica revista de crítica genética 11. São Paulo: Annablume, 2003.

CRARY, Jonathan. 24/7: Capitalismo Tardio e os fins do sono. São Paulo: Ubu Editora, 2016.

DARDOT, Pierre e LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUNKER, Christian. Reinvenção da intimidade: políticas do sofrimento cotidiano. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Org.: Rafael Cardoso. Trad.: Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

FLUSSER, Vilém. Ame teu outro como a ti próprio. Revista Shalom, 1982.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Marcio Alves da Fonseca (trad.), São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

MANOVICH, Lev. Instagram and contemporary image. Nova Iorque: CUNY, 2017.

MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza. Trad. Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar e VIVERET, Patrick. Como viver em tempo de crise? trad. Clóvis Marques. - 1ª Edição. Rio de Janeiro: Bertrand, Brasil, 2013.

NASCIMENTO, Beatriz. O negro visto por ele mesmo. São Paulo: Editora Ubu, 2022.

PRADO, José Luiz Aidar. Convocações Biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: EDUC: FAPESP, 2013.

PIERCE, Charles Sanders. Semiótica. Trad. J. Teixeira Coelho. São Paulo: Perspectiva: 1977.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e Política. Mônica Costa Netto (trad). 2ª Edição, EXO experimental org; Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. Aisthesis: cenas do regime estético da arte. Dilson Ferreira da Cruz - São Paulo: Editora 34, 2021.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala. In: Feminismos Plurais. (Coord. Djamila Ribeiro). São Paulo: Editora Jandaíra, 2019.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: Processos de criação artística. 5ª ed., São Paulo: Annablume, 2011.

SALLES, Cecilia Almeida. Redes de Criação: construção da obra. Vinhedo: Editora Horizonte, 2006

SANTAELLA, Lúcia. Temas e dilemas do pós-digital: a voz da política. São Paulo: Paulus, 2016.

SANTAELLA, Lúcia. Humanos Hiper-Híbridos: Linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.

SANTOS. Cesár Augusto Baio. Máquinas de imagem: arte, tecnologia e pós-virtualidade. São Paulo: Annablume, 2015.

SIBILIA, Paula. O Show do Eu. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

Published

2023-12-31

How to Cite

Carlin, M. H. D. (2023). Creation and subjectivity in the construction process of the artist-subject Maxwell Alexandre. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 51, 129-149. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i51p129-149