Epistolography: genesis of work, genesis of self

Authors

  • José-Luiz Diaz Université Paris – Diderot
  • Ligia Fonseca Ferreira Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i50p222-228

Keywords:

Epistolography, Correspondence, French literature

Abstract

This article uses the epistolary genre to suggest the possibility of a broader understanding of creative processes in literature from the 19th century. The aim here is to systematize ways of perceiving, in letters, the initial stages of writing, work plans and the authors’ dilemmas over time. What stands out are the “hesitations”, the aesthetic horizons still in formation, the individual desires and ambitions; such dialogues, contained in the writer’s correspondence (Stendhal, Balzac, Sand, Musset, Flaubert, Zola, Mallarmé, Rimbaud etc.), emerge as an unavoidable element to understanding the writing processes and, consequently, the polyphonic space in that literary works are produced. The evolution of the epistolary genre also stands out here, as its ability to constitute the “writing laboratory” open for reading.

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Author Biographies

  • José-Luiz Diaz, Université Paris – Diderot

    José-Luis Diaz é professor emérito de literatura francesa do século XIX na Université Paris – Diderot, especialista em crítica genética e ciências dos textos e documentos. Vice-presidente da Société des études romantiques et dix-neuviémistes (SERD), dirige a publicação Magasin du xixe siècle. É também vice-presidente da Association Interdisciplinaire de Recherche sur l’Épistolaire (AIRE), onde organizou diversos colóquios e números da Revue de l’AIRE. Dentre seus trabalhos, destacam-se a organização do número especial da revista Romantisme – “J’ai toujours aimé les correspondances / Sempre amei as correspondências” (1994-5); os livros L'homme et l’oeuvre. Contribution à une histoire de la critique (PUF, 2011) e L'écrivain imaginaire. Scénographies auctoriales à l’époque romantique (Honoré Champion, 2007) ;  a edição de George Sand, Romans I, II (Bibliothèque de la Pléiade, 2019) ; e  a organização, com Mathilde Labbé, de Les XIXes siècles de Roland Barthes (Impressions nouvelles, 2019).

  • Ligia Fonseca Ferreira, Universidade Federal de São Paulo

    Professora associada do Departamento de Letras da Universidade Federal de São Paulo, com doutorado pela Universidade de Paris 3 – Sorbonne, e pós-doutorado pelo Instituto de Estudos Brasileiros da USP.

References

DIAZ, José-Luis. Qual genética para as correspondências?. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética (15), 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/manuscritica/article/view/177609

GOTHOT-MERSCH, Claudine. Sur le renouvellement des études des correspondances littéraires : l’exemple de Flaubert. Romantisme, n° 72, 1991-2, p. 5.

KAUFMANN, Vincent. L’équivoque épistolaire. Paris: Éditions de Minuit, 1990.

LEJEUNE, Philippe. Les brouillons de soi [Os rascunhos de si]. Paris: Éditions du Seuil, 1998.

Published

2023-11-13

How to Cite

Diaz, J.-L. (2023). Epistolography: genesis of work, genesis of self (L. F. . Ferreira , Trans.). Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 50, 222-228. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i50p222-228