Soft Skins and Rough Skins: Hundertwasser's five skins in conversation with personal poetics
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i52p11-27Keywords:
Personal Poetics, Hundertwasser, Skin, CorporealityAbstract
This article presents an excerpt from the personal poetic production of the artist João Cóser, selected from the portfolio, and which covers five artistic works created between 2016 and 2020. The analysis of João Cóser's artistic process uses the concepts and symbologies about the skin, as constructed by the Austrian artist Hundertwasser, who defines five levels of coverings or skins for the human being: the epidermis, clothing, the home, the social environment and the global environment. The connections between the chosen poetic production and the works of other artists who deal with corporeality and the senses, such as Ernesto Neto, Chiharu Shiota and Hélio Oiticica, are also explored. The analysis also incorporates the phenomenology of the body, as developed by Merleau-Ponty and other authors who support the research. The tactile movement and manipulation of the object, whether of its visible or invisible materiality, are also addressed as prerogatives of the body.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Vida Líquida. 3ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
CASTILHO, Káthia. Moda e Linguagem. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2004.
CÓSER, J. A existência é corporal: o encontro da poética pessoal com as peles de Hundertwasser. 2023. 124 p. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura, linha de pesquisa Teorias e Processos Artístico-Culturais) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1EnrMR64FKzUXho6-4Gd9PEthOZJHPsnK/view>. Acesso em: 17 jun. 2024
CÓSER, João. Casa Fragmentada. 2016. Série fotográfica com três imagens e um vídeo, 1,5m x 1,0 m e 9’ 22’’. Acervo Galeria de Arte Espaço Universitário. Disponível em: <https://www.joaocoser.com/portfolio/>. Acesso em: 17 jun. 2024.
CÓSER, João. Desalinhamento Estrutural. 2020. Série fotográfica com oito imagens e um vídeo, de dimensões variadas e 0’ 17’’. Acervo particular. Disponível em: <https://www.joaocoser.com/portfolio/>. Acesso em: 17 jun. 2024.
CÓSER, João. Editorial de Autodestruição. 2016. Vídeo-performance, 5’ 42’’. Acervo particular. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=3K3_YU_l8PQ>. Acesso em: 17 jun. 2024.
CÓSER, João. Este Produto Contém. 2016. Série fotográfica, 40 x 60 cm. Acervo particular. Disponível em: <https://www.joaocoser.com/portfolio/>. Acesso em: 17 jun. 2024.
CÓSER, João. Processos Investigativos: Mergulho do Corpo – Parte 1. 2018. Instalação interativa, 2m x 2m x 3m. Realizada na exposição Territórios Internos, 2018. Disponível em: <https://www.joaocoser.com/portfolio/>. Acesso em: 17 jun. 2024.
JEUDY, Henri-Pierre. O corpo como objeto de arte. Estação Liberdade, 2002.
MATESCO, Viviane Furtado. Corpo Objeto. In: 20º Encontro Anpap, 2011, Rio de Janeiro. 20º Encontro Anpap. Rio de Janeiro: Uerj, 2011.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. 4° Edição ed. São Paulo, Perspectiva, 2000.
RESTANY, Pierre. Hundertwasser: o pintor-rei das cinco peles: o poder da arte. Lisboa: TASCHEN, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Victor Coser
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.