Digging into the process files of four editorial designers: generalizations and particularities in book designs creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i53p191-207

Keywords:

Book design, Editorial design, Process critique, Process files

Abstract

In this article, part of a broader research project, we focus on the records of the graphic design process for scientific books, aimed at facilitating the understanding of the studied information, exploring the processes of four editorial designers: Ana Bahia, Elza Silveira, Leticia Quintilhano, and Luciana Facchini. Through the collection and analysis of 942 process files, as well as approximately four hours of interviews, we identify points of convergence and tension in their processes. We also conduct an analysis of the work O verdadeiro criador de tudo, a project by Facchini, to demonstrate how a brief can be interpreted into different visual proposals and how these can change through contact with a publisher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amanda Monteiro Gonçalves, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Mestre em Design (Escola de Design – UEMG) e bacharela em Design Gráfico (2018) pela mesma instituição. Cursando a especialização em Ciências humanas: sociologia, história e filosofia na PUC/RS.

  • Sérgio Antônio Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Professor e pesquisador da Universidade do Estado de Minas Gerais PPGD/UEMG. Graduado em Letras, com mestrado em Literatura Brasileira e doutorado em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários da UFMG. Pós-doutorado em História da Cultura pela Universidade Nova de Lisboa.

References

ALVIM, Fabiane Cristina. Recalque: um percurso pela obra freudiana. ÚNICA Cadernos Acadêmicos, v. 3, n. 1, 2019.

BELCHER, Wendy. Cómo escribir un artículo académico en 12 semanas: guía para publicar com éxito. México: Flacso México, 2010.

BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. 4. ed. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

COUTINHO, Samara. ‘Um mercado complexo’: a comercialização de livros nas grandes redes de livrarias e nas pequenas iniciativas independentes. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 42., 2019, Belém. Anais. Belém: Intercom, 2019. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-0705-1.pdf. Acesso em: 14 out. 2022.

GONÇALVES, Amanda. Registros, rasuras e repertórios: as marcas de um processo editorial Dissertação (Mestrado em Design) – Escola de Design, Universidade do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, p. 187. 2023.

GONÇALVES, Amanda; SILVA, Sérgio. As singularidades das categorias de livros na significação da obra e na criação do designer editorial: o caso dos livros científicos, técnicos e profissionais (CTP). In: Encontro Internacional da Rede Latino-americana de Cultura Gráfica, 1, 2024, Belo Horizonte. Anais do I Encontro Internacional da Rede Latino-americana de Cultura Gráfica e III Rastro de Leitores [recurso eletrônico]: seminário internacional da edição e do livro/ Belo Horizonte: CEFET-MG, 2024. p. 69 - 88. Disponível em: https://redculturagrafica.org/2024/09/12/anais-do-i-encontro-da-rede-latino-americana-de-cultura-grafica/. Acesso em: 10 out. 2024.

HASLAM, Andrew. O livro e o designer II: como criar e produzir livros. São Paulo: Edições Rosari, 2007.

KOUNIOS, John; BEEMAN, Mark. The cognitive neuroscience of insight. Annual Review of Psychology, 65(1):71–93, 2014. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-psych-010213-115154. Acesso em: 18 out. 2023.

MUNIZ JR., José de Souza Muniz. Girafas e bonsais: editores “independentes” na Argentina e no Brasil (1991-2015). Tese (Doutorado em Sociologia) - USP, São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-28112016-103559/pt-br.php. Acesso em: 18 nov. 2024.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

SANTAELLA, Lucia. O livro como prótese reflexiva. Matrizes, v. 13, n. 3, p. 21-35, 2019.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. revista. São Paulo: EDUC, 2008.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. revista e ampliada. São Paulo: Intermeios, 2011.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2016.

SUY, Ana. A gente mira no amor e acerta na solidão. São Paulo: Paidós, 2022.

Entrevistas

BAHIA, Ana. Ana Bahia: depoimento [mar 2023]. Entrevistadora: Amanda Monteiro Gonçalves. Entrevista concedida à Autora em razão de dissertação de mestrado.

FACCHINI, Luciana. Luciana Facchini: depoimento [mar 2023]. Entrevistadora: Amanda Monteiro Gonçalves. Entrevista concedida à Autora em razão de dissertação de mestrado.

SILVEIRA, Elza. Elza Silveira: depoimento [mar 2023]. Entrevistadora: Amanda Monteiro Gonçalves. Entrevista concedida à Autora em razão de dissertação de mestrado.

QUINTILHANO, Leticia. Leticia Quintilhano: depoimento [mar 2023]. Entrevistadora: Amanda Monteiro Gonçalves. Entrevista concedida à Autora em razão de dissertação de mestrado.

Published

2024-11-29

How to Cite

Gonçalves, A. M., & Silva, S. A. . (2024). Digging into the process files of four editorial designers: generalizations and particularities in book designs creation. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 53, 191-207. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i53p191-207