What the fold save

Authors

  • Ángela María Cuartas Villalobos Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Geysiane Aparecida de Andrade Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Juliana Maffeis Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p73-81

Abstract

This essay created with six hands investigates the participation of the critical instance in the literary creation process. At first, our dialogue is triggered by some reflections by Agamben on the power-of-not ingrained in the act of creation, which in turn were provoked by a conference by Deleuze about the act of creation as an act of resistance. However, the main catalyst for the inquiry and the construction of the essay is the observation of our individual and collective journey, as writers who move between the academic sphere, the literary sphere and other spaces or rhythms involved in creation. For the composition of the text, we used the method of montage, by the counterpoint of images, fragments of our narratives of the process, theoretical reflections and readings raised by the on-screen dialogue. The procedure tries to represent the movement, the complexity, the discontinuity and the fractures of the creative process. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ángela María Cuartas Villalobos, Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutoranda em Escrita Criativa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

  • Geysiane Aparecida de Andrade, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutoranda em Escrita Criativa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

  • Juliana Maffeis, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutoranda em Escrita Criativa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

AGAMBEN, Giorgio. O fogo e o relato. Ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. Tradução de Andrea Santurbano e Patricia Peterle. São Paulo: Boitempo Editorial, 2018.

AGAMBEN, Giorgio. Bartleby ou da contingência. São Paulo: Autêntica, 2015.

AGAMBEN, Giorgio. Bartleby: escrita da potência. Trad. Manuel Rodrigues e Pedro A. H. Paixão. Lisboa: Editora Assírio & Alvim, 2007.

BENJAMIN, Walter. Passagens. São Paulo: Imprensa Oficial/Ed. UFMG, 2006.

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, WALTER. Obras Escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 197-221

BORGES, Jorge Luis. Esse ofício do verso. Trad. José Marcos Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

CIRLOT, Victoria. El oído interior. Acerca del encuentro de Cristina Campo, María Zambrano y Marius Schneider. Acta poética. v. 35, n. 2, 2014, p. 169-186. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S018530821472424>. Acesso em: 25 mar. 2021.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Minas Gerais: UFMG, 2007.

DELEUZE, Gilles. A Dobra: Leibniz e o Barroco. Campinas, SP: Papirus, 2007.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999. Trad. José Carlos Macedo. Disponível em: <https://lapea.furg.br/images/stories/Oficina_de_video/o%20ato%20de%20criao%20-%20gilles%20deleuze.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2021.

HERNÁNDEZ, Felisberto. Explicação falsa dos meus contos. In: HERNÁNDEZ, FELISBERTO. O cavalo perdido e outras histórias. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 211-212.

LEVRERO, Mario. Entrevista imaginária com Mario Levrero. In: LEVRERO, MARIO. Deixa comigo. Trad. Joca Reiners Terron. Rio de Janeiro: Rocco, 2013, p. 119-145.

OATES, Joyce Carol. Running and Writing. In: OATES, JOYCE CAROL. The Faith of a Writer: Life, Craft, Art. London: PerfectBound, 2003, p. 29-36

SALLES, Cecilia. Gesto inacabado: Processo de criação artística. São Paulo, Fapesp. Editora: Annablume, 2008.

SANTIAGO, Silviano. Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SARAMAGO, José. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 1 de novembro de 2008 [Entrevista de Bolívar Torres].

SZYMBORSKA, Wislawa. O poeta e o mundo – discurso do Nobel 1996. In: SZYMBORSKA, WISŁAWA. Um amor feliz. Seleção, tradução e prefácio de Regina Przybycien. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 323-325.

TADIÉ, Jean-Yves. A crítica literária no século XX. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992.

VILA-MATAS, Enrique. Diário volúvel. Trad. Jorge Fallorca. Lisboa: Teorema, 2010.

VILA-MATAS, Enrique. Bartleby e companhia. Trad. Maria Carolina de Araújo e Josely Vianna Baptista. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

Published

2021-07-26

How to Cite

Villalobos, Ángela M. C. ., Andrade, G. A. de, & Maffeis, J. (2021). What the fold save. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 43, 73-81. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i43p73-81