Stuart Hall’s legacy and the Community Communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i3p107-124

Keywords:

Stuart Hall, Community Communication, popular culture, class struggle

Abstract

This article advocates the relevance of Stuart Hall’s legacy for the study and practice of Community Communication, highlighting part of his production in the 1970s and 1980s, in which Marxian thought was more present. It is argued that the analysis of the various types of oppression and resistance that permeate the communicational practices only have to gain from its critical articulation to the general plan of the class struggle. It is defended, in epistemological, theoretical and methodological terms, a rapprochement between Cultural Studies and the Political Economy of Information, Communication and Culture, as a movement capable of revealing little explored horizons for the praxis of Community Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adilson Cabral, Universidade Federal Fluminense
    Professor de Comunicação Social e dos Programas de Estudos Pós-Graduados em Política Social (PPGPS) e de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutor e mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Pós-doutorado em Comunicação na Universidad Carlos III de Madrid. Coordenador do grupo de pesquisa EMERGE – Centro de Pesquisas e Produção em Comunicação e Emergência.
  • Marco Schneider, Universidade Federal Fluminense
    Pesquisador do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict). Professor do Programa de Pós-Graduação e Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCI-Ibict/UFRJ), do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC-UFF). Pesquisador associado do Programa Avançado de Cultura Contemporânea da UFRJ (PACC-UFRJ). Doutor em Ciências da comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Pós-doutorado em Estudos Culturais pelo PACC-UFRJ. Autor de A dialética do gosto: informação, música e política.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

AHMAD, A. Linhagens do presente. São Paulo: Boitempo, 2002.

BEZERRA, A. Vigilância e filtragem de conteúdo nas redes digitais: desafios para a competência crítica em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2015. Disponível em: <http://bit.ly/2gKknBH>. Acesso em: 1 dez. 2016.

CAMDAVID, A. La comunicación para el cambio social: ¿nos acerca o nos aleja? In MARTÍNEZ HERMIDA, M. et al. (Coords.). Comunicación y desarrollo. Buenos Aires: La Crujía, 2013. p. 23-45.

DORFMAN, A.; MATTELART, A. Para ler o Pato Donald: comunicação de massa e colonialismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

DOWNING, J. D. H. Mídia radical: rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. São Paulo: Senac, 2002.

EAGLETON, T. Depois da teoria. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

______. Maquiavel: a política e o Estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GUARESCHI, N. M. F. et al. Intervenção na condição de vulnerabilidade social: um estudo sobre a produção de sentidos com adolescentes do programa do trabalho educativo. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, ano 7, n. 1, 2007. Disponível em: <http://bit.ly/2gKfdWg>. Acesso em: 15 mar. 2015.

HALL, S. Codificação/decodificação. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003a. p. 387-404.

______. Estudos culturais: dois paradigmas. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003b. p. 131-159.

______. Notas sobre a desconstrução do “popular”. In: SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: Unesco, 2003c. p. 247-264.

HALL, S. The toad in the garden: Thatcherism among the theorists. In: HALL, S. et al. Marxism and the interpretation of culture. Londres: Macmillan Education, 1988. p. 35-73.

HALL, S.; LUMLEY, B.; McLENNAN, G. Política e ideologia: Gramsci. In: HALL, S. et al. Da ideologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1980. p. 60-100.

KELLNER, D. A cultura das mídias. Bauru: Edusc, 2001.

LARRAIN, J. Stuart Hall and the marxist concept of ideology. In: MORLEY, D.; CHEN, K.-H. (Orgs.). Stuart Hall: dialogues in cultural studies. London/New York: Routledge, 1996. p. 47-69.

LIMA, V. A. de. Stuart Hall e os estudos de mídia. Carta Maior, 19 fev. 2014. Disponível em: <http://bit.ly/2gZ0Uho>. Acesso em: 1 dez. 2016.

LOPES, M. I. V, de. Pesquisa em comunicação. São Paulo: Loyola, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de. Janeiro: UFRJ, 1997.

MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.

MATTELART, A. Estudiar comportamentos, consumos, hábitos y prácticas culturales. In: ALBORNOZ, L. A. (Org.). Poder, médios, cultura: uma mirada crítica desde la economia política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011. p. 157-176.

MIANI, R. A. Os pressupostos teóricos da comunicação comunitária e sua condição de alternativa política ao monopólio midiático. InTexto, Porto Alegre, v. 2, n. 25, p. 221-233, dez. 2011.

MORETZSOHN, S. Pensando contra os fatos: jornalismo e cotidiano – do senso comum ao senso crítico. Rio de Janeiro: Revan, 2007.

PASQUALI, A. Comprender la comunicación. Barcelona: Gedisa, 2007.

PAULA, S. de. Estudos culturais e receptor ativo. In: RUBIM, A. A. C. et al. (Orgs.). Produção e recepção dos sentidos midiáticos. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 131-141.

PERUZZO, C. M. K. Rádio comunitária, educomunicação e desenvolvimento local. In: PAIVA, R. O retorno da comunidade: os novos caminhos do social. Rio de Janeiro: Mauad, 2007. p. 69-94.

SCHNEIDER, M. A dialética do gosto: informação, música e política. Rio de Janeiro: Circuito; Faperj, 2015.

______. Comunicação, classes sociais e cidadania: crítica da economia política dos estudos culturais. Revista Eptic, vol. 15, n. 3, p. 4-18, set-dez 2013.

TAPSCOTT, D.; WILLIAMS, A. D. Wikinomics: como a colaboração em massa pode mudar o seu negócio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2000.

THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987-1988.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

YAMAMOTO, E. Y. As matrizes epistêmicas da comunidade na comunicação: uma genealogia. In: FRANÇA, V. V.; ALDÉ, A.; RAMOS, M. C. (Orgs.). Teorias da comunicação no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 125-147.

Published

2016-12-23

Issue

Section

Stuart Hall and the collectives

How to Cite

Cabral, A., & Schneider, M. (2016). Stuart Hall’s legacy and the Community Communication. MATRIZes, 10(3), 107-124. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i3p107-124