Dimensions of authorship and style in television serial fiction formats
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p53-77Keywords:
Style, Authorship, Serial fiction, TelevisionAbstract
In this article we establish a reflection on style, as a heuristic category of the analysis of authorship in serial formats of television fiction: such use links this concept to the social dynamics of authorship once the decision-making instances are recognized in the creative processes and the textual functioning of such works. Thus, we advanced the hypothesis of a conjunction of methodological questions deriving from two sources, namely, observing the social processes of authorship (in the definition of responsible agents and the social dynamics of recognition) and those associated with the textual grammars of the serial formats (in the dramaturgical writing and in the principles of audiovisual staging).
Downloads
References
BAXANDALL, M. Painting and experience in 15th century Italy. Oxford: Oxford University Press, 1972.
BAXANDALL, M. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.
BORDWELL, D. Intensified continuity: visual style in contemporary American film. Film Quarterly, Ann Arbor, v. 55, n. 3, p. 16-28, 2002.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BUONANNO, M. The age of television: experiences and theories of television. Brístol, UK; Chicago, USA: Intellect Books; Chicago Press, 2008.
BUTLER, J. G. Television style. Nova York: Routledge, 2013.
CALDWELL, J. T. Production culture: industrial reflexivity and critical practice in film and television. California: Duke University Press, 2008.
CARDWELL, S. “Television aesthetics” and “close analysis”: style, mood, and engagement in Perfect strangers (Stephen Poliakoff, 2001). In: PYE, D.; GIBBS, J. (Orgs.). Style and meaning: studies in the detailed analysis of film. Manchester: Manchester University Press, 2005. p. 179-194.
ECO, U. Lector in fabula: a cooperação interpretativa em textos narrativos. São Paulo: Perspectiva, 1986.
ESQUENAZI, J. P. As séries televisivas. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
GOMES, W. S. Estratégias da produção do encanto: o alcance contemporâneo da poética de Aristóteles. Textos de Cultura e Comunicação, Salvador, v. 35, p. 99-125, 1996.
ISER, W. The implied reader: patterns of communication in prose fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1974.
ISER, W. The act of reading: a theory of aesthetic response. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1978.
JOST, F. Amor aos detalhes: assistindo a Breaking Bad. MATRIZes, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 27-39, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160. v11i1p25-37
LIMA, M. O. Lute contra os mortos. Tema os vivos: dramaturgia e transmidiação na franquia The Walking Dead. 2016. 173 f. Dissertação (Mestrado) –Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova York: NYU Press, 2015.
PEACOCK, S.; JACOBS, J. (Eds.). Television aesthethics and style. Nova York; Londres: Bloomsbury Academic, 2013.
PICADO, B. Dos objetos da comunicação à comunicabilidade sensível: experiência estética e epistemologia da comunicação. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 151-168, jan./jun. 2015. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1809-5844201517
PUCCI JUNIOR, R. L. Inovações estilísticas na telenovela: a situação em Avenida Brasil. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 675-697, maio/ago. 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.16648
ROCHA, S. O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural.Florianópolis: Insular, 2016.
SCHAEFFER, J. M. L’expérience esthétique. Paris: Gallimard, 2015.
SILVA, M. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia, São Paulo, v. 14, n. 27, p. 241-252, jan./jun. 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014115810
SOUZA. M. C. J. O papel das redes de televisão na construção do lugar do autor nas telenovelas. In: SOUZA, M. C. J.; BARRETO, R. R. (Orgs.). Bourdieu e os estudos de mídia: campo, trajetória e autoria. Salvador: Edufba, 2014. p. 13-40.
TEIXEIRA, J. S. Batman e Robin nunca morrerão: a construção do cânone e da continuidade na passagem de Grant Morrison pelo Batman. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
TOUS-RAVIROSA, A. El concepto de autor en las series norteamericanas de calidad. In: SERAFIM, J. F. (Org.). Autor e autoria no cinema e na televisão. Salvador: Edufba, 2009. p. 121-169.
WÖLFFLIN, H. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.