Social forms, communication and typifications of affection in a soccer crowd

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p241-259

Keywords:

Soccer, Clube do Remo, Barra brava, Sociality, Sensitivity

Abstract

The article presents the results of an ethnography of the communication processes present in a soccer crowd, the barra brava Camisa 33, from Clube do Remo, in Belém-PA. Based on a proposition of dialogue between Anthropology and Communication, we sought to understand the intersubjective processes (Schutz, 1978, 2012) expressed by the affections and sensibilities experienced by the fans and shown in social forms (Simmel, 1999, 2006). We sought to carry out an analysis of the sociocultural communicative processes in order to understand the social construction of sensibilities and the production of sensitive meanings that involve team fans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Meriane do Carmo de Freitas, Universidade Federal do Pará

    Doutoranda em Antropologia no Programa de Pós-graduação em Antropologia; mestre em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia, na Universidade Federal do Pará. Email: linefreit@gmail.com.

  • Fábio Fonseca de Castro, Universidade Federal do Pará

    Prof. Dr. Fábio Fonseca de Castro. Doutor em Sociologia pela Universidade de Paris V, com pós-doutorado em etnometodologia pela Universidade de Montreal. Professor dos Programas de pós-graduação em Desenvolvimento Sustenteavel do Trópico Úmido, do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, e Comunicação, Cultura e Amazônia, na Universidade Federal do Pará. Professor visitante do Departamento de Sociologia da Universidade de Cambridge em 2017-2018.

References

Alabarces, P. (2005). Hinchadas. Prometeo.

Clifford, J. (1998). Sobre a alegoria etnográfica. In J. Clifford, A experiência etnográfica: Antropologia e literatura no século XX (pp. 63-99). Ed. UFRJ.

Clifford, J., & Marcus, G. E. (1986). Writing culture: The poetics and politics of ethnography. University of California Press.

Costa, F. (2007). Enciclopédia do futebol paraense (4a ed.). Cabano.

DaMatta, R. (1978). O ofício de etnólogo, ou como ter “anthropological blues”. In E. O. Nunes (Org.), A aventura sociológica (pp. 23-35). Zahar Editores.

DaMatta, R. (1982). Universo do futebol: Esporte e sociedade brasileira. Pinakotheke.

Damo, A. (2005). Dom à profissão: Uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e França [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório digital da UFRGS. https://bit.ly/2GaQ8SX

Elias, N., & Dunning, E. (1985). The quest for excitement. Blackwell.

Foucault, M. (1993). A vontade de saber: História da sexualidade (Vol. I). Graal.

Foucault, M. (2002). A ordem do discurso (8ª ed.). Edições Loyola.

Foucault, M. (2010). Vigiar e punir. Petrópolis.

Gastaldo, E. (2014). Estudos sociais do esporte: Vicissitudes e possibilidades de um campo em formação. Logos: Comunicação & Universidade, 17(2), 6-15. http://www.doi.org/10.12957/logos.2010.853

Geertz, C. (1989). A interpretação das culturas. LTC.

Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1930-1938. https://doi.org/10.1086/225469

Hanks, W. F. (2013). Counterparts: Copresence and ritual intersubjectivity. Language and Communication, 33(3), 263-277. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2013.07.001

Houaiss, A. (2000). Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Objetiva.

Lévi-Strauss, C. (1971). Introducción a la obra de Marcel Mauss. In M. Mauss, Sociologia y antropologia (pp. 13-42). Editorial Tecnos.

Maffesoli, M. (1996). No fundo das aparências. Vozes.

Maffesoli, M. (1998). Elogio da razão sensível. Vozes.

Maffesoli, M. (2003). O conhecimento comum: Compêndio de sociologia compreensiva. Brasiliense.

Maffesoli, M. (2010). No fundo das aparências. Vozes.

Moran, J. M. (1994). Interferências dos meios de comunicação no nosso conhecimento. Intercom - Revista Brasileira de Comunicação, 17(2), 38-49. https://bit.ly/2QydCmZ

Ortner, B. (1996). Making gender: The politics and erotics of culture. Beacon Press.

Palhares, M. F. S., Cabrera, N., & Schwartz, G. M. (2014). Notes for a comparative study between football fan groups from Brazil (torcidas organizadas) and Argentina (hinchadas). Movimento, 20(Esp.), 163-176. https://bit.ly/2YMtYN5

Peirano, M. (1995). A favor da etnografia. Relume-Dumará.

Schutz, A. (1967). The phenomenology of the social world. Northwestern University Press.

Schutz, A. (1976a). Equality and the social meaning structure. An essay in social psychology. In A. Schutz, Collected Papers (Vol. II) (pp. 226-273). Martinus Nijhoff.

Schutz, A. (1976b). The stranger: An essay in social psychology. In A. Schutz, Collected Papers (Vol. II) (pp. 91-105). Martinus Nijhoff.

Schutz, A. (1978). Phenomenology and sociology. Penguin Books.

Schutz, A. (1979). Fenomenologia e relações sociais. Zahar.

Schutz, A. (1996a). Political economy: Human conduct in social life. In A. Schutz, Collected Papers (Vol. IV) (pp. 93-105). Kluwer Academic Publishers. Schutz, A. (1996b). Outline of a theory of relevance. In A. Schutz, Collected Papers (Vol. IV) (pp. 3-5). Kluwer Academic Publishers.

Schutz, A. (2012). Sobre fenomenologia e relações sociais. Vozes.

Simmel (1983). O problema da sociologia. Ática.

Simmel, G. (1999). Sociologie: Etudes sur les formes de lasocialization. Presses Universitaires de France.

Simmel, G. (2006). Questões fundamentais da sociologia. Zahar.

Sodré, M. (2002) Antropológica do espelho: Uma teoria da comunicação linear e em rede. Vozes.

Velho, G. (2009). Urban anthropology interdisciplinarity and boundaries of knowledge. Vibrant, 8(2), 452-479. https://doi.org/10.1590/S1809-43412011000200023

Weber, M. (2004). Economia e sociedade: Fundamentos da sociologia compreensiva (Vol. 1.). UnB/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Freitas, A. M. do C. de, & Castro, F. F. de . (2020). Social forms, communication and typifications of affection in a soccer crowd. MATRIZes, 14(2), 241-259. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p241-259