The “crazy woman” in Game of Thrones: gender and criticism of pop in journalism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i1p223-247Keywords:
Pop culture, Gender, Feminism, Journalism, Cultural critic, Game of ThronesAbstract
Game of Thrones is a series that reveals complexities in the representation of female characters. This perception exploded symbolically through the fate given to the character Daenerys Targaryen. We undertake, here, from the reading of gender, a mapping of the journalisms that have built criticisms about the problematic involved in the character’s destiny. From the French Discourse Analysis, we mapped and analyzed 49 texts. We perceive how the feminine and the masculine cross the pop culture, operationalized by journalism, triggering knowledge about the gender. Finally, we highlight feminist pop culture journalism as a powerful space to critically discuss how gender is implicated in Game of Thrones.
Downloads
References
Alcântara, F. (2019, 6 de maio). Game of Thrones: O episódio é escuro e o roteiro é cheio de horrores. Minas Nerds. http://bit.ly/2QE0IHj
Althusser, L. (1974). Aparelhos ideológicos do estado. Presença; Martins Fontes.
Amaral, A., Souza, R. V. de, & Monteiro, C. (2015). De westeros no #vemprarua à shippagem do beijo gay na TV brasileira. Ativismo de fãs: Conceitos, resistências e práticas na cultura digital. Galaxia, (29), 141-154. http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542015120250
Amaral, M. F. (2005). Sensacionalismo, um conceito errante. Intexto, (13), 103-116. c
Austin, J. L. (1962). How to do things with words (J. O. Urmson, Ed.). Clarendon Press.
Awards & nominations. (s.d.). Television Academy. http://bit.ly/3spjAYn
Ballerini, F. (2015). Jornalismo cultural no século 21: Literatura, artes visuais, teatro, cinema e música, as novas plataformas, o ensino e as tendências na prática. Summus.
Bastos, A. (2019, 29 de maio). As mulheres em Game of Thrones: Machismo, estereótipos e os diversos problemas. Delirium Nerd. http://bit.ly/3sqLcwg
Benetti, M. (2016). Análise de discurso como método de pesquisa em comunicação. In C. P. de Moura & M. I. V. de Lopes (Orgs.), Pesquisa em comunicação: Metodologias e práticas acadêmicas (pp. 235-256). EDIPUCRS.
Benioff, D., Weiss, D. B., Strauss, S., Doelger, F., Caulfield, B., Cogman, B., Sapochnik, M., & Nutter, D. (Produtores executivos). (2011-2019). Game of thrones [Série de televisão]. Television 360; Grok! Television; Generator Entertainment; Startling Television; Bighead Littlehead.
Borrillo, D. (2010). Homofobia: História e crítica de um preconceito. Autêntica.
Burlamaque, F. V., & Barth, P. A. (2017). Experiências literárias com sagas fantásticas: As crônicas de gelo e fogo e a criação de um novo universo. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 18(29), 1-24. https://bit.ly/2PtXdTj
Butler, J. (2012). Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Record.
Carvalho, D. (2019, 9 de maio). Daenerys não é a rainha louca em Game of Thrones – Ela só está (e com razão) putíssima. Garotas Geeks. http://bit.ly/3soXIwj
Carvalho, I. (2019, 22 de maio). Daenerys Targaryen: De quebradora de correntes à Rainha Louca da noite para o dia. Quarta Parede Pop. http://bit.ly/3lON3bQ
Charaudeau, P., & Maingueneau, D. (2008). Dicionário de análise do discurso. Contexto.
Cixous, H. (1997). The laugh of Medusa. In R. R. Warhol & D. P. Herndl (Eds.), Feminisms: An anthology of literary theory and criticism (pp. 875-893). Rutgers University Press.
Connell, R. (2016). Gênero em termos reais. nVersos.
Couto, P. R. D. (2015) Um jogo de rainhas: As mulheres de Game of Thrones [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório institucional da UFJF. https://bit.ly/3d4Lh2u
Davis, A. (2016). Mulheres, raça e classe. Boitempo.
Endress, J. (2019, 7 de maio). “Game of Thrones”: Por que Daenerys deve seguir a sina dos Targaryen e enlouquecer. Gaúcha ZH. http://bit.ly/3fgaN7w
Esmitiz, F. (2019). Jornalismo feminista: Uma análise dos processos de comunicação em rede do Portal Catarinas [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos. https://bit.ly/3rp10OV
Farinha, R. (2019, 13 de maio). “A Guerra dos Tronos”: Se esperavam um final feliz, é porque não têm estado atentos. New in Town. http://bit.ly/2PuAJl6
Fausto Neto, A. (1999). Comunicação e mídia impressa: Estudo sobre a AIDS. Hacker.
Fischer, R. M. B. (2002). O dispositivo pedagógico da mídia: Modos de se educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, 28(1), 151-162. https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100011
Flood, A. (2015, 10 de abril). George RR Martin revolutionised how people think about fantasy. The Guardian. http://bit.ly/3spl4Sq
Foucault, M. (2007). A ordem do discurso. Loyola.
Foucault, M. (2012). A arqueologia do saber (8a ed.). Forense Universitária.
Frankel, V. E. (2014). Women in Game of Thrones: Power, conformity and resistance. McFarland.
‘Game of Thrones’ chega à última temporada com recordes de orçamento, audiência e pirataria (2019, 14 de abril). Folha de S.Paulo. http://bit.ly/2QvtE42
Gilbert, S. M., & Gubar, S. (2000). The madwoman in the attic: The woman writer and the nineteenth-century literary imagination. Yale University Press. (Obra original publicada em 1979)
Gjelsvik, A., & Schubart, R. (Eds.). (2016). Women of ice and fire: Gender, Game of Thrones and multiple media engagements. Bloomsbury.
Gonzatti, C. (2017). Bicha, a senhora é performática mesmo: Sentidos queer nas redes digitais do jornalismo pop [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos. https://bit.ly/2OJvuxS
Hall, S. (2000). Quem precisa da identidade? In T. T. da Silva (Org.), Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 103-133). Vozes.
Hartnett, R. (2016). Mhysa or monster: Masculinization, mimicry, and the white savior in “A song of ice and fire”. Florida Atlantic University.
Janotti, J., Jr. (2015). Cultura pop: Entre o popular e a distinção. In S. P. de Sá, R. Carreiro, & R. Ferraraz (Orgs.), Cultura pop (pp. 45-56). EDUFBA.
Koblin, J. (2019, 15 de abril). ‘Game of Thrones’ returns to record ratings in season 8 premiere. The New York Times. http://nyti.ms/3rnzdyv
Laurie, T. (2015, 23-25 de novembro). Serialising gender, breeding race: Biopolitics in Game of Thrones [Artigo apresentado]. Trans/Forming Feminisms: Media, Technology, Identity, University of Otago, Dunedin, Nova Zelândia.
Leão, F. (2019, 20 de maio). Chega ao fim a maior série de todos os tempos. Poderia ter sido melhor? Dom Total. http://bit.ly/3d4BLMN
Marques, D. (2019). Power and the denial of femininity in Game of Thrones.Canadian Review of American Studies, 49(1), 46-65. https://doi.org/10.3138/cras.49.1.004
Martin, G. (2010). A guerra dos tronos. Leya. (Obra original publicada em 1996)
Monteiro, C. (2019, 6 de maio). Game of Thrones – O episódio é escuro e o roteiro é cheio de horrores. Minas Nerds. http://bit.ly/2QE0IHj
Monteiro, M. H., & Soares, T. (2014, 15-17 de maio). Museu de grandes novidades: Crítica, agendamento e valor sobre a obra de Madonna no jornalismo cultural [Artigo apresentando]. XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, João Pessoa, PB, Brasil. https://bit.ly/3lQu3to
O destino de Daenerys Targaryen e as utopias sociais. (2019, 20 de maio). Indutância Nerd. http://bit.ly/3tTQO2G
Orlandi, E. P. (2009). Análise de discurso: Princípios e procedimentos (8a ed.). Pontes.
Pêcheux, M. (1997). A análise do discurso: três épocas. In F. Gadet & T. Hak (Orgs.), Por uma análise automática do discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux (pp. 311-319). Editora Unicamp.
Penkala, A. P., Pereira, L. P., & Ebersol, I. (2014). Arquétipos complexos de gênero em Game of Thrones: Daenerys nascida da tormenta, a puta, a guerreira, a mãe. Paralelo 31, 1(2). http://bit.ly/3w2xhPd
Pérez Navarro, P. (2008). Del texto al sexo: Judith Butler y la performaividad. Egales.
Pimenta, J. J. (2019, 24 de maio). Daenerys Targaryen, a Stalin de Game of Thrones. Diário Causa Operária. https://bit.ly/3coqFTM
Piza, D. (2004). Jornalismo cultural (2a ed.). Contexto.
Ramirez, N. (2019, 15 de maio). Por que decepciona ver Daenerys reduzida ao mito da cabeça de medusa. El País. http://bit.ly/31lSEwZ
Rantin, C. (2019). Não, a narrativa da rainha louca em Game of Thrones não é forçada! Legião dos Heróis. http://bit.ly/3fdnpw2
Report critiques inclusion among film critics. (2018, 11 de junho). USC Annenberg. http://bit.ly/2Po2xrb
Ribeiro, D. (2017). O que é lugar de fala. Letramento.
Ribeiro, J. (2019, 5 de maio). Com o fim dos White Walkers, poderia Daenerys Targaryen ser a última vilã de Game of Thrones? Ultimato do Bacon. http://bit.ly/3fe1YuN
Rich, A. (2010). Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas: Estudos Gays: Gêneros e Sexualidades, 4(5), 17-44. https://bit.ly/3rl0UI3
Rossetti, M. L. (2015). Artes plásticas e jornalismo cultural, reflexos da pós-modernidade: Ilustríssima, revista Cult e Digestivo Cultural [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUCRS. https://bit.ly/39eV58Y
Sá, S. P. de, Carreiro, R., & Ferraraz, R. (2015). Cultura pop. EDUFBA.
Santos, S. (2019, 19 de maio). Daenerys Targaryen, a rainha louca. C7nema. https://bit.ly/3fkJeKt
Showalter, E. (1981). Feminist criticismo in the wilderness. Critical Inquiry, 8(2),179-205. https://doi.org/10.1086/448150
Silva, M. V. da. (2014). Masculino, o gênero do jornalismo: Modos de produção das notícias. Insular.
Soares, T. (2014). Abordagens teóricas para estudos sobre cultura pop. Logos, 2(24),1-14. https://doi.org/10.12957/logos.2014.14155
Spivak (2010). Pode o subalterno falar? Editora UFMG.
Tarnowski, A. (2019). “Yet I’m Still a Man”: Disability and masculinity in George RR Martin’s A Song of Ice and Fire Series. Canadian Review of American Studies, 49(1), 77-98. https://doi.org/10.3138/cras.49.1.007
Warner, M. (Ed.). (1991). Fear of a queer planet: Queer politics and social theory. University of Minnesota Press.
Woodward, K. (2000). Identidade e diferença: Uma introdução teórica e conceitual. In T. T. da Silva (Org.), Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais (pp. 7-72). Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.