Contemporary advertising and Peircean semiotics: a methodological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p145-170

Keywords:

advertising, semiotics, Peirce, semiotic analysis, advertising language

Abstract

This article aims to show that Charles Sanders Peirce's semiotics can contribute to a broader and less superficial understanding of advertising currently produced, understanding it as a language modality that uninterruptedly permeates life and the world. We understand that Peirce's theoretical-methodological legacy grows nowadays to reflect and analyze the transformations that advertising communication undergoes in contemporary times, both in its expressive plan and in its deeper logics. For this, we propose an advertising semiotics analysis methodology that goes beyond scrutinizing constituent elements of a specific piece, incorporating the ever-expanding referentiality of advertising and its ever-surprising power to generate meaning.

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Author Biographies

  • Bruno Pompeu, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Professor e coordenador do curso de Publicidade e Propaganda da ECA-USP. É doutor e mestre em Ciências da Comunicação pelo PPGCOM ECA-USP. Membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3). 

  • Silvio Koiti Sato, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação (ECA-USP). Professor da ESPM-SP (graduação) e da ECA-USP (especialização). Especialista em Administração de Empresas (EAESP-FGV). Pesquisador do GESC3 - Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo. Sócio-fundador da Casa Semio.

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Published

2024-04-30

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Pompeu, B., & Sato, S. K. (2024). Contemporary advertising and Peircean semiotics: a methodological proposal. MATRIZes, 18(1), 145-170. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p145-170