The Jouissance-value: a concept for critical of imaginary industry

Authors

  • Eugênio Bucci Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Rafael Duarte Oliveira Venancio Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p141-158

Keywords:

Media, gaze, labor, jouissance-value, image

Abstract

This article aims to examine the way in which an old expression, jouissance-value, created by Jacques Lacan, has become a key concept in the media industry and in the field of Media studies. The hypothesis presented here is the following: in the fabrication of jouissance-value, the gaze (regard) works as labor, establishing an economy of scopic desire.

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Author Biographies

  • Eugênio Bucci, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É Professor Doutor do Departamento de Jornalismo e Editoração e do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, ambos da ECA-USP, e Diretor do curso de Pós-Graduação em Jornalismo com Ênfase em Direção Editorial da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM).
  • Rafael Duarte Oliveira Venancio, Universidade Federal de Uberlândia
    Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É Professor do curso de Jornalismo da Universidade Federal de Uberlândia

Published

2014-06-24

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Bucci, E., & Venancio, R. D. O. (2014). The Jouissance-value: a concept for critical of imaginary industry. MATRIZes, 8(1), 141-158. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p141-158