The dispute over the sense of the “Mineiridade”: The construction of the Aécio Neves image in the presidential race 2014

Authors

  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Paulo Roberto Figueira Leal Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.104525

Keywords:

Media and Politics, Presidential campaign of 2014, Political Advertising, Mineiridade.

Abstract

The article discusses the candidate's identity constructions Aécio Neves (PSDB) in the presidential race in 2014 given that the toucan triggered intensely symbols that refer to the culture of mineiridade. At the same time, the priority candidate, at various times of propaganda, the negative campaign of the opposition attacks Dilma Rousseff (PT), particularly linking it to was PT, the economic crisis and the corruption scandals in Petrobras. The aim is to understand how is this mixture of old and new in an increasingly theatrical politics and adapted to the media logic, in which converge the means of mass communication and digital media. So both will be analyzed candidate programs in the Free Zone of Election Propaganda (HGPE) on television and in the posts on your fanpage on Facebook. 

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Author Biographies

  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
    Mestre em Comunicação Social pela UFMG, mestre e doutor em Ciência Política pelo IUPERJ, é docente e pesquisador do Curso de Comunicação Social - Jornalismo da UFSJ e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da UFJF.
  • Paulo Roberto Figueira Leal, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
    Mestre e Doutor em Ciência Política pelo IUPERJ, professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da UFJF.

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Published

2016-07-18

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Oliveira, L. A. de, & Figueira Leal, P. R. (2016). The dispute over the sense of the “Mineiridade”: The construction of the Aécio Neves image in the presidential race 2014. Novos Olhares, 5(1), 29-44. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.104525