“Meu Pedacinho de Chão”: audiovisual postmodernism, rhizome and the possible reconfigurations of the telenovela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.106852

Keywords:

Telenovela, Luiz Fernando Carvalho, Meu Pedacinho de Chão, Rhizome, Audiovisual postmodernism.

Abstract

In the audiovisual production field, a director’s authorial work is an
important element of singularity in the final product. This article analyses the
telenovela Meu Pedacinho de Chão and how Luiz Fernando Carvalho’s direction
becomes noticeable through the elements shaping his authorial style. For
example, the postmodern stylistic already used by Carvalho in other plays is also
present on this production, through transtextual collage of references and the
anti-naturalism feature of sets and costumes. We assume that the complexity
of his work is just possible because of his way to organize a production team,
something very close to the rhizome concept as defined by Deleuze and Guattari.
Therefore, we expect this production be an example for a possible new age to the
Brazilian soup opera.

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Author Biographies

  • Daniel Gambaro, Universidade Anhembi Morumbi Universidade de São Paulo
    Graduado em Rádio e Televisão pela Universidade Anhembi Morumbi (2005), Mestre em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (2011), e doutorando pelo mesmo programa. Pesquisador-membro permanente do Núcleo de Pesquisa de Mídias e Processos Audiovisuais da Universidade Anhembi Morumbi.
  • Kaike Wrechiski Leite, Universidade Anhembi Morumbi
    Graduação em Comunicação Social - Rádio e Televisão pela Universidade Anhembi Morumbi. Bolsista pelo programa institucional de Iniciação Científica no período entre 2013 e 2015, ligado ao Núcleo de Pesquisa de Mídias e Processos Audiovisuais.

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Published

2016-02-02

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Gambaro, D., & Leite, K. W. (2016). “Meu Pedacinho de Chão”: audiovisual postmodernism, rhizome and the possible reconfigurations of the telenovela. Novos Olhares, 4(2), 49-63. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.106852