To photographic colours and William Eggleston, brief reverence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.114595

Keywords:

Colour, Attention, Aesthetics, Photography, Eggleston.

Abstract

This article will focus on the uproar that took place among critics of the photographic art over the installation of the colorful works of William Eggleston in 1976 at MoMA in New York. If the photographic colors were always desired – as the Henisch couple claims, for example, substantiated by their extensive historical documentation, then why was Eggleston so vehemently ridiculed? From the heuristics of aesthetic attention theory, this work seeks to explain how Eggleston’s act foregrounded certain dilemmas to our attention (and therefore, discussion and appreciation), dilemmas that were previously veiled under the unsuspect designation of technical incapacity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wanderley Anchieta, UFF

    Mestrando do PPGCOM da Universidade Federal Fluminense, na linha de Tecnologias e Estéticas da Comunicação, sob a orientação do professor Benjamim Picado. E-mail de contato: wya@outlook.com.

References

ALTON, J. Painting with Light. Berkeley: University of California Press, 1995.

AZAMBUJA, C. R. Sensação, percepção e entendimento: Peirce e a Teoria do Conhecimento. In: IV ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM. 7 a 10 de maio/2013. Anais eletrônicos... Disponível em <http://goo.gl/ZOYSNd>. Acesso em 10.10.14.

BAJOREK, J. On Colour Photography in an Extra-Moral Sense. Third Text, vol.29 no.3, 2015, pp.221-235. Disponível em <http://goo.gl/nxbfE3>. Acesso em 15.12.15.

BATCHELOR, D. Chromophobia. Londres: Reaktion, 2000.

__________. The Luminous and the Grey. Londres: Reaktion, 2014.

BENNINGTON, G. Epilogue. In: LYOTARD, J. Sam Francis, lessons of darkness. Lovaina: Leuven University Press, 1993.

CARROLL, N. Recent Approaches to Aesthetic Experience. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.70 no.2, mar-jun 2012. Disponível em <http://goo.gl/hcNeJg>. Acesso em 05.12.15.

CHILD, B. Mapping The Democratic Forest: The Postsouthern Spaces of William Eggleston. Southern Cultures, v. 17, n. 2., jun-set 2011. Disponível em <https://goo.gl/X7mzTx>. Acesso em 09.09.15.

CURRIE, G. The Nature of Fiction. Nova Iorque: Cambridge University Press, 2008

EAGLETON, T. A Ideia de Cultura. São Paulo: Unespe, 2005.

FARINA, M.; PEREZ, C.; BASTOS, D. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. São Paulo: Blucher, 2006.

GENETTE, G. The Aesthetic Relation. Ithaca: Cornell University Press, 1999.

GLOVER, M. Genius in colour: Why William Eggleston is the world’s greatest photographer. The Independent, Londres, 22.04.13. Disponível em <http://goo.gl/qM5o4b>. Acesso em 01.02.16.

HANSSEN, E. Early Discourses on Colour and Cinema – Origins, Functions, Meanings. Stockholm, 2006.

HENISCH, H. K.; HENISCH, B. A. The Painted Photograph 1839-1914. Pensilvânia: Pennsylvania State University Press, 1996.

HIRSCH, R. Exploring Color Photography. Nova Iorque: Focal Press, 2011.

HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2009. Versão 3.0. CD-ROM.

JUSSAN, C. Design Cinematográfico: A concepção visual do imaginário fantástico. Dissertação de Mestrado, UFMG, 2005. Disponível em <http://goo.gl/uAzZam>. Acesso em 07.07.14.

KANDINSKY, W. Do Espiritual na Arte – e na pintura em particular. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

LACAYO, R. Light Fantastic, William Eggleston didn't just make color respectable. He made banality seem, well, colorful. TIME, Nova Iorque, 31.10.08. Disponível em <http://goo.gl/t9veeU>. Acesso em 07.02.16.

LURIE, P. Faulkner 's Literary Historiography: Color, Photography, and the Accessible Past. Philological Quarterly, 90, no. 2&3, 2011, pp. 229-253. Disponível em <http://goo.gl/WckFDa>. Acesso em 01.02.15.

MARKOVIĆ, S. Components of aesthetic experience: aesthetic fascination, aesthetic appraisal, and aesthetic emotion. i-Perception, v. 3, jan-2012. Disponível em <http://goo.gl/tCQTfC>. Acesso em 08.01.16.

MISEK, R. Chromatic Cinema – a history of screen color. Londres: Wiley-Blackwell, 2010

MOURA, E. 50 Anos Luz, Câmera e Ação. São Paulo: SENAC, 2001.

PEDROSA, I. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: SENAC, 2009.

RANKIN, T. The Cruel Radiance of the Obvious. Southern Cultures, v. 17, n. 2, jun-set-2011, pp. 3-23. Disponível em <http://goo.gl/8M397t>. Acesso em 09.09.15.

SCHJELDAHL, P. Local Color, William Eggleston at the Whitney. The New Yorker, Nova Iorque, 17.11.08. Disponível em <http://goo.gl/2FKosi>. Acesso em 01.02.16.

SOARES, N. C. A cor no cinema silencioso do Brasil (1913-1931): produção e linguagem. Dissertação de Mestrado. ECA-USP, 2014. Disponível em <http://goo.gl/bz7UJN>. Acesso em 07.07.15.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. Versão Kindle (epub).

SZARKOWSKI, J. William Eggleston’s Guide. Nova York: The Museum of Modern Art, 1976.

YUMIBE, J. Moving Color: an aesthetic history of applied color technologies in silent cinema. Tese de Doutorado. Universidade de Chicago, 2007. Disponível em . Acesso em 30.02.16.

Published

2016-07-18

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Anchieta, W. (2016). To photographic colours and William Eggleston, brief reverence. Novos Olhares, 5(1), 111-121. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.114595