An analysis of reporting out of the "agenda of the day": Gibby Zobel is the reporter
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.122590Keywords:
Radio, reporting, structure of feeling, sound, silence.Abstract
After a definition of reporting process and production on the radio, an analysis of the reportings by British journalist based in Brazil, Gibby Zobel, demonstrates a radiophonic, social and political amplitude of the expressiveness of this genre, to expand the concept of reporting exposed in radiojournalism manuals. New aesthetic and content elements justify this expressiveness, among them an impressionist retelling of the reporter, mixed with ambient sounds, music and silence; Beyond Raymond Williams' concept of feeling structure, which leads us to find social spaces not yet occupied in the "now" like a concept, beyond the historical and the social that already recognized.
Downloads
References
Referências
ALLISON, J. Public Radio: community storytelling. In: KRAMER, M.; CALL, W. (Ed.). Telling true stories: a nonfiction writer’s guide from the Nieman Foundation at Harvard University. New Baskerville: Penguim, 2007.
ARNHEIM, R. O diferencial da cegueira. In: MEDITSCH, E. Teorias do rádio: textos e contextos. Florianópolis: Insular, 2005. 1 v.
BALSEBRE, A. El lenguage radiofónico. 5. ed. Madrid: Cátedra, 2007.
BELTRÃO, L. Jornalismo interpretativo. Porto Alegre: Sulina, 1980.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Atlas Digital Nacional 2016. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: <http://bit.ly/2j2cOHh>. Acesso em: 13 jul. 2016.
CHOMSKY, N. Mídia: propaganda política e manipulação. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
GOMES, I. M. Gêneros televisivos e modos de endereçamento no telejornalismo. Salvador: UFBA, 2011. Disponível em: <http://bit.ly/2j2n826>. Acesso em: 13 jul. 2016.
GOMIS, Lorenzo. Teoria del periodismo: cómo se forma el presente. Barcelona, Paidós. 1991.
GUREVITCH, Michael & BLUMLER, Jay G. (1982). The construction of Election News: An Observation Study at the BBC. ut. trad portuguesa: A construção do noticário eleitoral: um estudo de observação da BBC in TRAQUINA (1993) p. 191-213.
HERRERA DAMAS, S. Cómo elaborar reportajes en radio. Buenos Aires: La Crujía, 2008.
KAPLÚN, M. Producción de programas de radio: el guión – la realización. Quito: Ciespal, 1978.
LAGE, N. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.
LEANDRO, P. R.; MEDINA, C. Interpretar os fatos é reconstituir o real. Cadernos de Jornalismo e Comunicação, n. 44, p. 39-45, 1968.
LIMA, E. P. Páginas ampliadas. São Paulo: Manole, 2004.
LÓPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2003.
MARQUES DE MELO, J. A opinião no jornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1994.
MEDITSCH, E. O rádio na era da informação: teoria e técnica do novo radiojornalismo. Florianópolis: Insular, 2001.
PRADO, E. Estrutura da informação radiofônica. São Paulo: Summus, 1989.
SCHAFER, M. O ouvido pensante. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
SODRÉ, M.; FERRARI, M. H. Técnicas de reportagem: notas sobre a narrativa jornalística. São Paulo: Summus, 1986.
TRAQUINA, Nelson. Jornalismo: questões, teorias, “estórias”. Lisboa, Vegas, 1993.
VILLAFAÑÉ, J., BUSTAMANTE, E. & PRADO, E. Fabricar notícias: las rutinas productivas em radio y televisión. Barcelona, Mitre, 1987.
WILLIAMS, R. Marxismo y literatura. Barcelona: Ediciones 62, 1980.
WISNIK, J. M. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
ZOBEL, G. Entrevista concedida em português a Nivaldo Ferraz. 15 out. 2014. Disponível em <http://bit.ly/2kd3zCx>. Acesso em: 31 jan. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.