Brazilian institutional crisis and the image of political parties in Free Official Campaign Advertising

Authors

  • Thamiris Franco Martins Universidade Paulista
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de São João del-Rei e Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Vinícius Borges Gomes Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131482

Keywords:

Political communication, Permanent campaign, Free Official Campaign Advertising (PPG).

Abstract

The presidential elections of 2014 in Brazil, despite being the sixth one polarized between the PT and the PSDB political parties, has been one of the toughest within the last decades, with a very short-advantage victory of Dilma Rousseff (PT). As soon as the electoral process was over, she and her government started facing a great opposition even from former allies, whose number had a fast decrease in terms of political parties and congressmen in her first year of government. PMDB, the biggest political party both in the Congress and coalition, took sides with the opposition to articulate the president’s impeachment. Thus, we aim to study both the emphases and the narrative versions forged by the three main Brazilian parties (PT, PMDB, and PSDB) in their Free Official Campaign Advertising (PPG) throughout the whole context of the political crisis, based on the discussions about the intersections between media and politics, permanent campaign, and the specificities of campaign advertising (PPG).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thamiris Franco Martins, Universidade Paulista

    Doutoranda em Comunicação Social pela Universidade Paulista (Unip), mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e graduada em Jornalismo pela UFSJ.

  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de São João del-Rei e Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre e doutor em Ciência Política pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (Iuperj), é docente e pesquisador do Curso de Comunicação Social: Jornalismo da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

  • Vinícius Borges Gomes, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestrando em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) e graduado em jornalismo pela UFSJ.

References

ALBUQUERQUE, A. Aqui você vê a verdade na tevê: a propaganda política na TV. 1999. 204 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação, Imagem e Informação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1999.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.096, de 19 de setembro de 1995. Dispõe sobre partidos políticos, regulamenta os arts. 17 e 14, § 3º, inciso V, da Constituição Federal. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 20 set. 1995. Seção 1, p. 14545.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GOMES, W. As transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.

HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Tradução Flávio Rene Kothe. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.

HECLO, H. Campaigning and governing: a conspectus. In: ORNSTEIN. N. J.; MANN, T. E. (Ed.). The permanent campaign and its future. Washington, DC: American Enterprise Institute; The Brookings Institution, 2000. p. 1-37.

LEAL, P. R. F. A nova ambiência eleitoral e seus impactos na comunicação política. Lumina, Juiz de Fora, v. 5, n. 4, p. 66-77, 2002.

LIMA, V. A. Mídia: teoria e política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

______. Mídia: crise política e poder no Brasil. São Paulo: Perseu Abramo, 2006.

MANIN, B. As metamorfoses do governo representativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais (RBCS), São Paulo, v. 10, n. 29, p. 5-34, 1995.

MARTINS, T. F. A construção da imagem de Dilma Rousseff (PT) na esfera midiática: dissonâncias e convergências narrativas entre a presidente e a candidata à reeleição. 2016. 243 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. (Org.). Mídia, representação e democracia. São Paulo: Hucitec, 2010.

NOGUERA, F. La campaña permanente. In: IZURIETA, R.; PERINA, R. M.; ARTERTON, C. (Ed.). Estrategias de comunicación para gobiernos. Buenos Aires: La Crujía; Washington, DC: The George Washington University, 2001. p. 83-108.

PARTIDOS políticos registrados no TSE. Tribunal Superior Eleitoral, Brasília, DF, [2015]. Disponível em: <http://bit.ly/1TKb90M>. Acesso em: 13 out. 2017.

RUBIM, A. A. C. Espetáculo, política e mídia. In: ENCONTRO NACIONAL DOS CURSOS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO SOCIAL, 11., 2002, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Compós, 2002. p. 1-37.

TENÓRIO, G. G. Propaganda Partidária Gratuita: dilemas e implicações sobre os partidos políticos e a comunicação política brasileira. In: Compolítica, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 85-108, 2011.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

Published

2017-12-22

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Brazilian institutional crisis and the image of political parties in Free Official Campaign Advertising. (2017). Novos Olhares, 6(2), 64-77. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131482