Tarja branca: memory and sensitive narratives in cinema practices at the hospital

Authors

  • Cintia Sanmartin Fernandes Pós-Graduação em Comunicação (PPGCom-UERJ) Faculdade de Comunicação Social UERJ
  • Tatiane Mendes Pós-Graduação em Comunicação (PPGCom-UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131888

Keywords:

Cinema at the Hospital, Tarja branca, Memory, Narratives.

Abstract

What are the possible crossings in the action of memory as a space between the self and others? This work investigates the power of memory sharing in the construction of sensitive narratives, based on cinema activities carried out in Hospital Universitário Clementino Fraga Filho (RJ) nurseries. The practices are a result of the presentation of the documentary Tarja branca (Cacau Rhoden, 2014) during the year of 2016. The chosen research methodology was the cartography concepts according to the assumptions of Virginia Kastrup.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cintia Sanmartin Fernandes, Pós-Graduação em Comunicação (PPGCom-UERJ) Faculdade de Comunicação Social UERJ
    Socióloga. Pós-doutora pela Escola de Comunicação da UFRJ e pelo Programa de Comunicação e Semiótica na PUC-SP, doutora e mestre em Sociologia Política pela UFSC, graduada em Ciências Sociais pela Unicamp. Realizou estágio no Centre D’Étude sur L’Actuel et Le Quotidien (CEAQ) da Université René Descartes – Paris V (Sorbonne). É professora adjunta da Faculdade de Comunicação Social da Uerj (FCS-Uerj) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM-Uerj). É coordenadora do PPGCOM-Uerj, vice-coordenadora do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Cidade (CAC) e pesquisadora associada do Núcleo de Estudos e Projetos em Comunicação (NEPCOM-UFRJ), onde desenvolve o projeto Culturas Urbanas e Comunicação no Rio de Janeiro.
  • Tatiane Mendes, Pós-Graduação em Comunicação (PPGCom-UERJ)

    Doutoranda em Comunicação Social pelo PPGCOM-UERJ. Mestrado em Mídia e Cotidiano pela Universidade Federal Fluminense. Pesquisadora do LACCOPS (Laboratório de Comunicação Comunitária e Publicidade Social-UFF) e Pesquisadora do CAC-UERJ(Laboratório de Comunicação, Arte e Cidade)

References

ARGAN, G. C. Arte moderna. Tradução Denise Bottmann e Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução Paloma Vidal. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.

BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Hemerson Alves Baptista e José Carlos Martins Barbosa. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BERGSON, H. Matéria e memória. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

DELEUZE, G. Bergsonismo. Tradução Luiz Orlandi. São Paulo: Editora 34, 1999.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MACIEL, K. (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

MAFFESOLI, M. Elogio da razão sensível. Tradução Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

MARTINS, A. F. Cinema de terras e fronteiras. In: MASCARELLO, F. (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 395-412.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RANCIÈRE, J. A noite dos proletários: arquivos do sonho operário. Tradução Marilda Pedreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

______. O espectador emancipado. Tradução Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

______. Em que tempo vivemos? Revista Serrote, Rio de Janeiro, n. 16, p. 203-222, abr. 2014.

REZENDE, R.; MACIEL, K. Poesia e videoarte. Rio de Janeiro: Circuito; Funarte, 2013.

TARJA branca AKA Drops of Joy 2014 Filme Nacional Completo. 89’06”. Filmes Alternativos. YouTube. 2017. Disponível em: <https://goo.gl/bQzxCA>. Acesso em: 27 out. 2017.

XAVIER, I. (Org.). A experiência do cinema. 2. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Graal: Embrafilme, 1991.

YOUNGBLOOD, G. Expanded cinema. New York: P. Dutton, 1970.

Published

2017-12-22

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Tarja branca: memory and sensitive narratives in cinema practices at the hospital. (2017). Novos Olhares, 6(2), 52-63. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131888