Media, music and liturgy: intervening influences in Brazilian evangelical worship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.134854

Keywords:

Churches, Liturgy, Communication.

Abstract

The availability of religious services audio and video material has allowed Brazilian churches to get to know and incorporate contents from various sources, especially musical ones. This process has always occurred, but it has been accelerated with the advent of social networks. Technologies tend to cause changes in the liturgy by introducing aesthetic elements that are comparable to modern forms of idolatry. The theoretical framework is based on works by Timothy Keller (on his classification of liturgical manifestations), Pierre Lévy (on the behavior of a culture in face of new means of representation), Alberto Klein (on what happens when visual media enters the field of the sacred) and Magali do Nascimento Cunha (for studies on Brazilian gospel culture). The conclusions indicate that this is a phenomenon still in development, but with the potential to provoke tension in the so-called historic churches.

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Author Biographies

  • Franco Iacomini Junior, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Mestre em Teologia pela Faculdade Teológica Batista do Paraná (FTBP). Graduado em Comunicação Social/ Jornalismo pela Universidade Federal do Paraná e em Teologia pela FTBP. Membro do grupo de pesquisa JOR XXI, da UTP.

  • Tarcis Prado Junior, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação em Comunicação e Linguagens da UTP. Mestre em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP), especialista em Promoção de Saúde pela USP e bacharel em Comunicação Social (habilitação em Relações Públicas) pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Professor de graduação e MBA nos cursos de Comunicação e Administração da UTP. Membro do grupo de pesquisa JORXXI, da UTP.

  • Moisés Cardoso, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da UTP. Mestre em Desenvolvimento Regional Universidade Regional de Blumenau (Furb), pós-graduado em Novas Mídias pela Furb. Publicitário e jornalista, professor nos cursos de Publicidade e Propaganda da F e da Faculdade Metropolitana de Guaramirim (Fameg). É integrante dos Grupos de Pesquisa Jor XXI, da UTP, e Estudos Midiáticos Regionais, da FURB.

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Published

2017-12-22

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Media, music and liturgy: intervening influences in Brazilian evangelical worship. (2017). Novos Olhares, 6(2), 126-134. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.134854