Between Lolita and Lana Del Rey
market fabrications of sexuality in the female body under the notions of gesture, presence and fading
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.152725Keywords:
Gesture, Presence, Fading, Lolita, Lana Del ReyAbstract
In this article, we work the possibility of market exploration of the American singer Lana Del Rey’s body through the rhetoric of sexuality. We perceived this manifestation from the analysis of sexuality in Lana during her presentation in Sao Paulo, in Planeta Terra Festival, in 2013, in view of the methodological perspectives of gesture, presence and what we denominate as fading between Del Rey and Vladimir Nabokov’s Lolita character, an aura summoned by the artist in her show. We see the discursivity around sexuality as a mercantile pragmatics that organizes the subjects’ affection to the body with which they relate. Consumption objects of a late capitalism cultural logic, this saleable body does not, however, break with a representative character, being indicative of disputes within pop culture.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Meios sem fim: notas sobre a política. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
ARENDT, H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2000.
BADIOU, A. Em busca do real perdido. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.
______. Da sedução. Campinas: Papirus, 1992.
______. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BORN TO DIE: the Paradise edition. Intérprete: Lana Del Rey. Santa Monica: Interscope Records, 2012. (94 min).
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.
______. Graciosidade e estagnação: ensaios escolhidos. Tradução de Luciana Villas Bôas, Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
JAMESON, F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
______. Brecht e a questão do método. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
LANA DEL REY Planeta Terra (Full Concert). [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (71 min). Publicado pelo canal Lorenzo Santos. Disponível em: http://bit.ly/2YX6wdB. Acesso em: 10 maio 2019.
LOLITA. Direção de Stanley Kubrick. Produção de James B. Harris. Burbank: Seven Arts, 1962. (152 min).
______. Direção de Adrian Lyne. Produção de Mario Kassar, Joel B. Michaels. Paris: Pathé, 1997. (137 min).
MALYSSE, S. Um ensaio da antropologia visual do corpo ou como pensar em imagens do corpo visto? In: LYRA, B.; GARCIA, W. (org.). Corpo & imagem. São Paulo: Arte & Ciência, 2002. p. 67-74.
MOZDZENSKI, L. Feministas × stupid girls: a construção midiática da identidade feminina na cultura pop. In: SÁ, S. P.; CARREIRO, R.; FERRARAZ, R. (org.). Cultura pop. Salvador: Edufba, 2015. p. 73-92.
NABOKOV, V. Lolita. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2011.
PUCCI JÚNIOR, R. L. Autenticidade e simulacro no corpo cinematográfico. In: LYRA, B.; GARCIA, W. (org.). Corpo & imagem. São Paulo: Arte & Ciência, 2002. p. 335-345.
RECTOR, M.; TRINTA, A. R. Comunicação do corpo. São Paulo: Ática, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.