Visual hybridizations in two audiovisual productions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171999Keywords:
Audiovisual, Hybridization, Intertextuality, Dogville, Loving VincentAbstract
This paper aims to analyze and discuss two films that present hybrid aesthetics: Lars von Trier’s Dogville (2003) and Welchman´s and Kobiela´s Loving Vincent ( 2017). Dogville evokes the theatre language in its construction and develops an intertextual relationship by using Brecht’s epic theatre, while Loving Vincent is a tribute film to Vincent van Gogh, essentially intertextual because it is based on letters that van Gogh once wrote, as well as his own works of art. The theoretical frame of reference on the processes of dialogism, polyphony, hybridization, intermediality and intertextuality is provided by Araujo, Bazin, Bakhtin, Brecht, Kristeva, Metz, Muller, Nagib e Rajewski.
Downloads
References
ARAUJO, D. Imagens Revisitadas: Ensaios Sobre a Estética da Hipervenção. Porto Alegre: Sulina, 2007.
BAZIN, A. O Cinema: Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BAKHTIN, M. M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008, 4ª ed.
BRECHT, B. Dialektika në teatër. Pristina, 1973.
DOGVILLE. Direção: Lars von Trier. Dinamarca et al.: Canal+; France 3; Film i Väst, 2003, 177 min, color., son.
ESSLIN, M. The Theatre of the Absurd. Londres: Methuen, 2004.
KRISTEVA, J. Introdução à Semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2012, 3ª ed.
LOVING Vincent. Direção: Dorota Kobiela; Hugh Welchman. Reino Unido/Polônia: BreakThru Productions; Trademark Films, 2017, 135 min, color., son.
METZ, C. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2014.
MÜLLER, J. E. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. In: DINIZ, T. F. N.; VIEIRA, A. S. (Org). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora, 2012, pp. 75-95.
NAGIB, L. The Politics of Impurity. In: NAGIB, L.; JERSELEV, A. (Orgs). Impure Cinema: Intermedial and Intercultural Approaches to Film. Nova York: I. B. Tauris, 2014, pp. 21-39.
RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, Montreal, n. 6., pp. 43-64, 2005. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar
ROSENFELD, A. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985.
VINTERBERG, T; VON TRIER, L. The Dogma 95 Manifesto and Vow of Chastity. P.O.V., n. 10, dez/2000. Disponível em: http://pov.imv.au.dk/Issue_10/section_1/artc1A.html#i1. Acessado em: 03/abr/2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.