A vision of Brazil: how Eliane Brum portraits Brazil and the Brazilians

Authors

  • Ana Resende Quadros Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de São João del-Rei
  • Paulo Roberto Figueira Leal Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.172382

Keywords:

Brazil, Communication, Collective Imaginary, Journalism, Eliane Brum

Abstract

The media plays a central role in our society. It is one of the pillars of contemporary communication and influences the way we understand the world, ourselves and the group to which we belong. In face of the fact that Brazil has gone through several changes in the last five years, this article reviewed concepts from the country’s classic and contemporary imaginary conception – proposed by Freyre, Hollanda, Souza, Schwarcz and Starling – and compared them with those expressed by one of the main Brazilian journalists, Eliane Brum. The objective was to evaluate how the perception of Brazil registered by the journalist differs from that of the aforementioned authors. To achieve this goal, texts published by Brum in 2019, underwent content analysis of Laurence Bardin, focusing on those in which the words “Brasil” and “Brasileiro/a(s)” were used more.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Resende Quadros, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Universidade Federal de Juiz de Fora. Mestranda em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Comunicação Social – Jornalismo pela Universidade Federal de São João del-Rei.

  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de São João del-Rei

    Universidade Federal de São João del-Rei. Tem pós-doutorado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutor e Mestre em Ciência Política pela Sociedade Brasileira de Instrução (SBI/Iuperj). Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduado em Comunicação Social – Jornalismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

  • Paulo Roberto Figueira Leal, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutor em Ciência Política e Sociologia pelo Iuperj. Mestre em Ciência Política e Sociologia pelo Iuperj. Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

A UM ano do pleito. Folha de S.Paulo, 2017. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2017/10/1923239-a-um-ano-do-pleito.shtml. Acesso em: 4 abr. 2018.

BALTHAZAR, R. Reação da economia freia perda de popularidade de Bolsonaro, diz Datafolha. Folha de S.Paulo, 2019. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/12/reacao-da-economia-freia-perda-de-popularidade-de-bolsonaro-diz-datafolha.shtml Acesso em: 30 jan. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1998.

BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BRAGA, J. L. Constituição do campo da comunicação. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 25, n. 58, 2011.

BRUM, E. A vida que ninguém vê. Porto Alegre: Arquipélago, 2006.

BRUM, E. Bolsonaro (des)governa o Brasil pelo Twitter. El País, 2019a. Disponível em: http://bit.ly/2IYY6zD. Acesso em: 2 jan. 2020.

BRUM, E. Quem mandou matar Marielle? E por quê?. El País, 2019b. Disponível em: http://bit.ly/2XUbo3D. Acesso em: 2 jan. 2020.

BRUM, E. Bolsonaro manda festejar o crime. El País, 2019c. Disponível em: http://bit.ly/2HHKGXh. Acesso em: 2 jan. 2020.

BRUM, E. O “mártir” governa. El País, 2019d. Disponível em: http://bit.ly/2IFqHZs. Acesso em: 2 jan. 2020.

BRUM, E. Ei, Bolsonaro, até o pênis está diminuindo. El País, 2019e. Disponível em: http://bit.ly/2ZtvOjU Acesso em: 2 jan. 2020.

CHAUI, M. Simulacro e poder: uma análise da mídia. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.

FONSECA, I. A. Guinada subjetiva no jornalismo: um olhar opaco em direção às narrativas da repórter Eliane Brum. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 36., 2013, Manaus. Anais […]. Manaus: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2013. p. 1-15. Disponível em: https://bityli.com/ouhIf. Acesso em: 3 ago. 2016.

FREYRE, G. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 49. ed. São Paulo: Global, 2004a.

FREYRE, G. Sobrados e mocambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento do urbano. 49. ed. São Paulo: Global, 2004b.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. 19. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1987.

LEGROS, P. et al. Sociologia do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2007.

LIMA, V. A. Sete teses sobre mídia e política no Brasil. Revista USP, São Paulo, n. 61, p. 48-57, 2004.

RODRIGUES, A. D. Estratégias da comunicação: questão comunicacional e formas de sociabilidade. Lisboa: Presença, 1990.

ROZENDO, S.; MEGA, V. M. A humanização dos relatos em João do Rio e Eliane Brum: observação e consonância que perpassam o tempo. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DE HISTÓRIA DA MÍDIA – “MÍDIA E MEMÓRIAS DO AUTORITARISMO”, 3., 2014, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2014. Disponível em: https://bityli.com/R3ZRX. Acesso em: 2 ago. 2016.

SCHOSSLER, A. Brasil vive crise democrática, aponta estudo. DW, 2020. Disponível em: https://p.dw.com/p/3X2AE. Acesso em: 30 jan. 2020.

SCHWARCZ, L. M.; STARLING, H. M. Brasil: uma biografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SOUZA, J. Ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009.

TRAQUINA, N. O estudo do jornalismo no século 20. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2001.

WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.

Published

2020-12-12

How to Cite

A vision of Brazil: how Eliane Brum portraits Brazil and the Brazilians. (2020). Novos Olhares, 9(2), 21-33. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.172382