Online affections: memory, presence and exchanges in events during the pandemic

Authors

  • Patricia Moran Universidade de São Paulo
  • Tom Paranhos Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205685

Keywords:

Online affections, Memory, Innovation technologies, Pandemic

Abstract

The expressions new technologies and innovation technologies imply the genesis of non-existent events or objects. The situation of isolation called for quick inventions and technical responses to the new situation experienced by humanity. We will focus on some of Filipe Catto's performances on Instagram, assuming that it is the newness as a relationship. The artist, through her repertoire and performance, occupied the platforms summoning memories shared by his audience. From this experience of occupation and use of online spaces, desires and affections reinvented the domestic space beyond its confinement concreteness. The presentations reinvented spaces possible thanks to the technique through poetics.

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Author Biographies

  • Patricia Moran, Universidade de São Paulo

    Professora Livre Docente do CTR da ECA/USP. Interessada pela experimentação artística como realizadora e pesquisadora,  privilegia  eventos ao vivo.   Coordenou a coleção do CINUSP lançando onze volumes. Organizou pela Iluminuras Cinemas Transversais (2016). Em 2020 lançou Audiovisual ao vivo. Tendências e Conceitos, com Marcus Bastos. Atualmente desenvolve projeto série documental em Núcleo Criativo, PROAC-SP e o projeto Memórias do Futuro: Inovação Midiática Multimodal, vencedor da chamada Universal do CNPq de 2021.

  • Tom Paranhos, Universidade de São Paulo

    Ator e pesquisador paulistano. Mestrando em Meios e Processos Audiovisuais pela ECA/USP onde pesquisa o trabalho do performer em plataformas on-line. Pós-graduação em Técnica Klauss Vianna pela PUC/SP. Graduado em Letras pela FFLCH/USP. Formado no curso de Introdução ao Método do Ator do CPT/SESC coord. Antunes Filho e pelo curso de Atuação da SP Escola de Teatro (2011). Integrou o núcleo de pesquisa e criação do Grupo Atocontínuo. Realiza projetos artísticos com diálogos entre teatro, vídeo e literatura. Atua em parcerias com coletivos como: Cia. Teatro Documentário, Cia. Nômades Urbanos e Cia de artes Val Leine

References

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Published

2023-02-11

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Online affections: memory, presence and exchanges in events during the pandemic. (2023). Novos Olhares, 11(2), 24-33. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205685