Transmediation as Strategy: "Cheia de Charme" Explore a New Way of Making Soap Opera

Authors

  • Patricia Bieging

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.69828

Keywords:

Transmedia storytelling, Telenovela, Interaction, Immersion.

Abstract

This article aims to analyze the strategies of transmedia storytelling used in the telenovela Cheias de Charme, from Rede Globo television, to achieve great success with the fictional musical group As Empreguetes. Reaching more than 12 million views, the video Vida de Empreguete made history in television as the product that has best used transmedia storytelling strategies. In addition, by enabling participation, sharing of content, interaction and immersion of the public during the development of the plot, the telenovela has broken the barriers between the real and fictional words.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patricia Bieging
    Doutoranda em Ciências da Comunicação (ECA-USP), Mestre em Educação, na linha Educação e Comunicação (UFSC), especialista em Propaganda e Marketing e graduada em Comunicação Social, habilitação em Propaganda e Propaganda. É parecerista do Programa FUMDES - Fundo de Apoio à Manutenção e ao Desenvolvimento da Educação Superior - da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. É avaliadora Ad Hoc da Revista Intexto da Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e da Revista Vozes e Diálogo da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Faz parte do Comitê Editorial Científico da Editora Pimenta Cultural. É também pesquisadora assistente no Núcleo de Pesquisa Infância, Comunicação e Arte, do CNPq. Leciona em disciplinas de cursos de pós-graduação em Comunicação. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em telecomunicação, planejamento e marketing corporativo e cultural. Suas publicações abordam temas ligados a: televisão, transmídia, identidade cultural, estereótipo, subjetividade, práticas culturais e de consumo.

Published

2013-12-30

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Transmediation as Strategy: "Cheia de Charme" Explore a New Way of Making Soap Opera. (2013). Novos Olhares, 2(2), 60-71. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.69828