Social radio: new intermediaries in the music industry

Authors

  • Marcelo Kischinhevsky Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Luiza Borges Campos Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.86410

Keywords:

Communication, Radio, Phonographic industry, Social media, Interactions, Social radio

Abstract

This article synthesizes reflections arising from exploratory research
about the reconfiguration of the phonographic and broadcasting industry in
a convergence media scenario and expansion of big digital platforms of
production, distribution and circulation of audio. The attention was focused on the
six biggest international radio services with social presence in Brazil – Deezer,
Grooveshark, Last.fm, Rdio, SoundCloud and Spotify – which are presented
as new intermediate of the phonographic industry, articulating web radio,
podcasting and sophisticated streaming systems. We are particularly interested
in the interaction architecture between these services, understood as essential
players of an expanded radio, a hybrid medium that is progressively integrating
other segments of the cultural industries such as social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Kischinhevsky, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
    Professor do Departamento de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS/UERJ), onde coordena o AudioLab e lidera o Grupo de Pesquisa Mediações e Interações Radiofônicas, é doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).
  • Luiza Borges Campos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS/UERJ) e integrante do Grupo de Pesquisa Mediações e Interações Radiofônicas.

References

ABPD. Relatório da Associação Brasileira de Produtores de Discos, edição 2013. Disponível em: http://www.abpd.org.br/downloads/ABPD_Publicacao2013_CB_final.pdf. Acesso: 19/6/2014.

ALBORNOZ, Luis Alfonso; DE MARCHI, Leonardo; HERSCHMANN, Micael. Novos negócios fonográficos no Brasil e a intermediação do mercado digital de música. Revista Famecos, Mídia, Cultura e Tecnologia, v. 18, n. 1, PUCRS, 2011.

AMARAL, Adriana. “Categorização dos gêneros musicais na internet – para uma etnografia virtual das práticas comunicacionais na plataforma social Last.fm”, in FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs.). Novos rumos da cultura da mídia: indústrias, produtos, audiências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

BARDOEL, Jo; DEUZE, Mark. Network Journalism: Converging Competences of Media Professionals and Professionalism. Australian Journalism Review, 23 (2), pp. 91-103, 2001.

BOLTER, Jay David, GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding new media. Cambridge: MIT Press, 1999.

DE MARCHI, Leonardo. Inovação e institucionalização na indústria fonográfica brasileira: um estudo de caso das estratégias de negocio de músicos autônomos no entorno digital. Eptic On-Line (UFS), v. XIV, n. 2, mai-ago 2012.

GALLEGO PÉREZ, Juan Ignácio. Novas formas de prescrição musical. In HERSCHMANN, Micael (org.). Nas bordas e/ou fora do mainstream. Novas tendências da Indústria da Música Independente no início do século XXI. São Paulo: Ed. Estação das Letras e das Cores, 2011.

IFPI. Recording Industry in Numbers. Relatório da Federação Internacional da Indústria Fonográfica, edição 2014. Disponível em: http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf. Acesso: 19/6/2014.

IFPI. Recording Industry in Numbers. Relatório da Federação Internacional da Indústria Fonográfica, edição 2011.

AUTOR,, 2014.

AUTOR,, 2012a.

AUTOR,, 2012b.

AUTOR, 2011a.

AUTOR, 2011b.

AUTOR e outra, 2014.

AUTOR e outro, 2011.

PAIVA, José Eduardo Ribeiro de. Direito autoral, MP3 e a nova indústria da música. Revista Logos, Rio de Janeiro: UERJ, v. 18, n. 2, 2011.

PALACIOS, Marcos; CUNHA, Rodrigo. A tactilidade como dimensão operacional nos dispositivos móveis: algumas aplicações ao Jornalismo. In: PELLANDA, Eduardo; BARBOSA, Suzana (org.). Jornalismo e mídias móveis no contexto da convergência. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

PALACIOS, Marcos; MIELNICZUK, Luciana; BARBOSA, Suzana; RIBAS, Beatriz; NARITA, Sandra. Um Mapeamento de características e tendências no jornalismo online brasileiro e português. Comunicarte, Aveiro, Portugal, v. 1, n. 2, 2002.

SANTINI, Rose Marie; SOUZA, Rosali Fernandez; CALVI, Juan. A organização do consumo de música na internet através da classificação do gosto cultural – Estudo de caso do sistema de recomendação Last.FM. Anais do IX Congresso ISKO-España, Valencia, 2009.

Published

2015-06-17

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Social radio: new intermediaries in the music industry. (2015). Novos Olhares, 4(1), 205-220. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.86410