Between performance and writing: a look at contemporary expanded literature in marginal-peripheral poetry by Nívea Sabino

Authors

  • Luiz Eduardo Rodrigues de Almeida Souza Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais http://orcid.org/0000-0001-5157-9372
  • Rogério Meira Coelho Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165854

Keywords:

Voice, Writing, Performance, Space, Peripheral marginal literature, Contemporary literature

Abstract

The aim of this article is to build an analytical reading about the voices, bodies and spaces between the performance and the writing of the poet Nívea Sabino who participates in the scene / movement / circuit of the marginal-peripheral recitals and slams of Belo Horizonte-MG. For this, we present a brief incursion into the aesthetics of the marginal and the peripheral as opposed to the space / place of the contested contemporary literature, relating the socio-cultural context of this literary production on the margin with the voices, writings and performances of the movement and circuit of recitals and slams. From Nívea’s written production we will have as a base one of the poems from the book Interiorana, as a support, to understand a literature that is born and created in the “between” of performance to writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiz Eduardo Rodrigues de Almeida Souza, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

    Doutorando em Estudos de Linguagens/CEFET-MG.

  • Rogério Meira Coelho, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutorando em Estudos Literários/UFMG.

References

BRANT, Ana Clara. Saraus de Poesia se espalham por BH e conquistam público diversificado. Em Cultura, 2014. Disponível em: <http://divirtase.uai.com.br/app/noticia/arteelivros/2014/05/18/noticia_arte_e_livros,154799/vozdaperiferia.shtml>. Acesso em: 06 Jul. 2015.

CORONEL, Luciana Paiva. A escrita da cidade partida: identidade e alteridade em Capão Pecado. Est. Lit. Bras. Contemp. Brasília, n. 42, p. 29-45, jul./dez. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/elbc/n42/02.pdf>. Acesso em: 06 Jul.2015.

DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 18-31, dez. 2007.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte/Rio de Janeiro: UERJ, 2012.

D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil n. 9, p. 119-126, 2011. Disponível em: http://gerflint.fr/Base/Bresil9/estrela.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.

FELIX, Camila. Atlas dos Saraus de Belo Horizonte: mapeamento dos saraus de poesia da região metropolitana de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Ed. Crivo, 2016.

HOOKS, bell. Intelectuais negras. Revista Estudos Feministas, Santa Catarina, v. 3, n. 2, p. 465-478, 1995. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035>. Acesso em: 25 set. 2017.

LINS, Paulo. Cidade de Deus. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

MAGNANI, J. GUILHERME C.; BRUNA MANTESE (org.). Jovens na Metrópole: etnografias de lazer, encontro e sociabilidade. São Paulo, Ed. Terceiro Nome, 2007.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, [S.l.], n. 26, p. 63-81, nov. 2013. ISSN 2176-1485. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881>. Acesso em: 2 out. 2018.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo e da memória: os congados. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética, Rio de Janeiro, ano 11, n. 12, p. 68-83, 2003.

RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.

SABINO, Nívea. Interiorana. Ilustração de Jupiter Coroada. Brasília; São Paulo: Padê Editorial, 2016.

SABINO, Nívea. Interiorana. 2. ed. Nova Lima: Sem Editora, 2018. Disponível em: <https://niveasabino.com/index.php/interiorana/>. Acesso em: 22 maio 2020.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa, André Pereira. Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010 [1985].

YAKINI, Michel. Que pasa, sarau? Brasil de Fato. 2014. Disponível em:<https://www.brasildefato.com.br/node/27923>. Acesso em: 8 jul. 2015.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Performatividade e Campo expandido na Literatura brasileira

How to Cite

Souza, L. E. R. de A., & Coelho, R. M. (2020). Between performance and writing: a look at contemporary expanded literature in marginal-peripheral poetry by Nívea Sabino. Opiniães, 16, 125-145. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165854